Eksportrådet prøvde i fjor

Både Den norske dataforening og Norges Eksportråd prøvde å få til noe på Comdex Scandinavia i fjor. Det gikk ikke veien. I år har de ikke prioritert det.

Markedet for it-messer og deltakelse på slike har vært ekstremt vanskelig i Norge de siste årene. Det er hovedårsaken til at det kun er én norsk utstiller på Comdex Scandinavia.  Daglig leder Tone Dalen i DnD forteller at de virkelig la seg i selen i fjor - da Comdex kom til Skandinavia for første gang.

-- Vi hadde en fellesstand for alle dataforeningene i Norden. Det var en grei messe, men det ble ikke det vi trodde det skulle bli; nemlig et nytt nordisk møtested. Det ble et svensk møtested. Vi valgte derfor å ikke bruke mer ressurser på det.

Dalen tror at store, åpne utstillinger ikke lenger er attraktivt for norske utstillere.

Lederen for messer i Norges Eksportråd, Hilde Magnussen, forteller en lignende historie.

-- Vi prøvde virkelig i fjor, men vi fikk det rett og slett ikke til.

Hun sier at det er bedriftene selv som ikke vil stille ut og at de vanskelige tidene i bransjen gjør at interessen er fraværende. Hun forteller at det er it- og telekom som sliter med messemotivasjonen. Hun ser ikke de samme tendensene i andre bransjer.

-- I år har vi ikke engasjert oss. Vi måtte til og med avlyse fellesstanden på CeBIT på grunn av manglende interesse, sier Magnussen.