Ekstreme prisforskjeller på svitsjer

Ekstreme prisforskjeller på svitsjer

Det er store penger å spare på å velge rett nettverksutstyr. I forrige uke var prisforskjellen nesten 600 prosent mellom billigste og dyreste svitsje-produsent.
Etter at nettverksgiganten Cisco samme uke senket prisene er forskjellen nå på "bare" 204 prosent. Dette viser en undersøkelse gjort av Computerworld. Undersøkelsen viser at det har vært et enormt prisras i svitsjemarkedet. I 2000 var snittprisen for en gigabit-port over 6.000 kroner, laveste pris i dag er 130 kroner.

Det har ikke har skjedd noe særlig på markeds- eller utviklingssida når det gjelder svitsjing de to siste årene. I følge flere velinformerte kilder sitter norske distributører inne med store lagre av 10/100 Mbit/s-svitsjer, og dette gir dessuten grobunn for å prute ned prisene.

Utsatt investering

Krisen i it-bransjen og i resten av norsk næringsliv har ført til mange norske bedrifter har ventet med å investere nettverksutstyr de siste to årene. Nå er it-sjefene igjen på jakt etter svitsjer, men ikke alle er klar over at det er mye å spare på å velge rett utstyr.

Bedrifter kjøper nemlig sjelden bare én svitsj. De kjøper mange for å stable dem opp (altså koble dem sammen). Dermed kan totalprisen bli urimelig høy.

I Norge er det i dag 141.259 bedrifter som har mellom én og 20 ansatte. For disse bedriftene er det spesielt mye å spare på å velge rett nettverksløsning når kassabeholdningen kanskje ikke smekkfull eller i en oppstartsfase.

Når du skal stacke svitsjer trenger du dessuten en del ekstrautstyr, som er svindyrt i forhold til hva du fysisk får. Det er det samme som med mobiltelefoni; Selve mobilen kan være "billig", mens ekstrautstyret som for eksempel håndfrisett tar produsentene seg grovt betalt for.

Kraftigere løsninger

"Får norske smb-bedrifter det de betaler for når de kjøper én eller flere svitsjer? Og hva får de for det de betaler?"

Ingen av produsentene vi spurte svarte likte på disse spørsmålene. Men generelt er oppsummeringen at du i dag for en lav pris kan få en kraftigere svitsj med mer funksjonalitet, dersom du velger den billigste fremfor den dyreste leverandøren.

Computerworld spurte Cisco-sjef Jørgen Myrland hvorfor de er over 200 prosent dyrere enn konkurrentene:

-- Det har jeg ikke lyst til å svare på akkurat nå. Det er et for omfattende og komplisert bilde som tar lang tid å svare på. Det er i korthet mange svitsjer ute på det norske markedet, men disse har veldig ulik kapasitet og funksjonalitet fra det vi leverer. Cisco justerer prisene hele tiden. Vi vurderer nå hva vi skal gjøre mot smb-markedet for å møte behovene og prisforventningene deres. Tidligere denne uken mottok vi ordrer og prisplaner fra hovedkontoret i USA om dette, men jeg har ikke fått studert det skikkelig.

Prut på prisen!

-- De omfattende prisreduksjonene og den harde konkurranse mellom nettverksleverandørene betyr mye for mange norske bedrifter. Nå er det muligheter for gode kjøp. Etter å ha undersøkt prisene til Cisco og en del andre leverandører, prøvde jeg å kjøpe en enkelt svitsj fra D-Link og HP. Disse kostet henholdsvis 16.500 og 15.000 kroner. Jeg fant ut at jeg kunne få HP-svitsjen med 20 prosent rabatt etter litt pruting. Dette viser at små- og mellomstore bedrifter kan spare mye ved å kjøpe selv små kvanta, noe som tidligere ikke var mulig, sier en it-sjef som ikke vil stå fram med fullt navn.

Et viktig poeng er om din bedrift får service inkludert på svitsjekjøpet, noe som det er ulik praksis for hos de leverandørene vi har sjekket priser hos. Mange smb-bedrifter har ikke egne nettverks- eller it-folk, derfor kan det være svært så nyttig å få service inkludert i prisen.