Elkjøp årets netthandelsbedrift

Elkjøp årets netthandelsbedrift

IT-TINGET: Vinneren fikk prisen utdelt av Tim Sanders fordi de gjør det enkelt for menigmann å handle på internett.

I tillegg til Sanders medvirket Elisabeth Andreasen som konferansier under utdelingen som var lagt til festmiddagen for de 470 deltakerne på it-tinget i Sandefjord. I konkurranse med 166 andre norske nettbutikker fikk Elkjøp tildelt prisen for beste netthandelsbutikk.

- Dette er veldig morsomt og bekreftelse på at vi har gjort de kjedelige tingene riktig, fortalte Ole Johan Lindøe som er nordisk leder for internett i Elkjøp.

Dårlig hygiene

Han forklarer det kjedelige med at de har vært flinke på den hygieniske faktoren som juryen har vektlagt. Dårlig hygiene betyr forenklet sagt at en nettbutikk ikke er flink til å ta vare på kundenes rettigheter.

- Vi har som en klar målsetning at vi skal ha brukervennlige nettsider som gjør det enkelt for kunden å handle. I tillegg satser vi på lave priser gjennom vår makt som Europas største innkjøper av hjemmeelektronikk, og på tryggheten det er for kunden at Elkjøp som organisasjonen selger varene, fortalte Lindøe.

Han fortalte at de skal utvide komponentsiden av vareutvalget uavhengig av at juryen kritiserte dem for å ikke ha det bredeste utvalget av varer.

Fire finalister

Vinneren ble valgt fordi de har markedets beste brukervennlighet og dermed gjør det enkelt for menigmann å handle på internett. I fjor omsatte de for 100 millioner kroner, men i år vil resultatet ligge mellom 300 og 400 millioner kroner.

- Vi satser på at vi skal ha ti prosent av omsetningen i konsernet over internett innen tre år. Om ikke skal vi i hvert fall være den ledende eller dominerende leverandøren av hjemmeelektronikk, fortalte Lindøe.

Interflora, Komplett og Best Buy var de tre andre finalistene som juryen hadde plukket ut. For å komme til finalen vektla juryen følgende kriterier: Selskapsinformasjon, produktinformasjon, transaksjonsprosess, kundeservice, brukervennlighet og innovsjonsevne.

- Juryen foretok grundige tester og mange innkjøp for å kåre vinneren. De sier alle finalistene ville vært gode vinnere, men at ingen av dem ennå kan kalles en komplett netthandelsbutikk, fortalte Postens konsernøkonomidirektør Klaus-Anders Nysteen på vegne av juryen.