Elkjøp går tungt inn i hjemme-pc-markedet

Elkjøp går tungt inn i hjemme-pc-markedet

Elkjøps hjemme-pc-avdeling øker bemanningen. Elektronikkgiganten ser de nye reglene som et konkurransefortrinn.

- Det er fryktelig sunt at det skjer noe i denne bransjen. Konkurranse er bra, sier Morten Finstad, hjemme-pc-ansvarlig i Elkjøp

Det er to år siden Elkjøp kom seg inn i hjemme-pc-markedet, men det har ikke vært noen bevisst satsing før nå. Selskapet er i ferd med å ansette tre nye personer for å bemanne virksomheten.

Fikk telefon i går

Det er åpenbart at også de største pc-leverandørene, HP og Fujitsu Siemens, lukter lunta.

- En av de store pc-leverandørene ringte meg i går i et forsøk på å bli enepartner på hjemme-pc. Men vi vil helst stå fritt, sier Morten Finstad, hjemme-pc-ansvarlig i Elkjøp.

Siden Dell bare selger direkte, finnes det i realiteten bare to store pc-leverandører i Norge.

Også Elkjøp hadde gjerne sett at grensen lå litt høyere enn 10.000 kroner.

- Men vi har jo skjønt at en lav grense vil være en fordel for oss.

En løsning med en blanding av brutto- og nettotrekk kan være en løsning, dersom man ønsker dyrere utstyr, tror Finstad.

Full pakke

Grunnen til at Elkjøp kan makte en hjemme-pc-ordning til 10.000 kroner, er volumet. Selskapet selger 200.000 pc-er i året i Norden. Finstad tror også at konkurrenten Expert fort kan bli en hjemme-pc-aktør.

- Marginene blir små, der er klart. Men vi trives med lave marginer.

Stikk i strid med hva som har vært budskapet fra de spesialiserte hjemme-pc-aktørene og IKT-Norge den siste tiden, mener derfor Elkjøp at det er fullt mulig å levere en bra "pakke" for ti tusenlapper. Her er pc-pakken Morten Finstad kan tilby:

  • Packard Belll iMedia 5570 med AMD Athlon 64 3400+ prosessor
  • 256 MB grafikkort
  • Multidrive DVD-brenner Dual Layer (8,5 GB)
  • 8-i-1 kortleser
  • 250 GB harddisk
  • HP Multifunksjonsskriver
  • 17 tommers Philips flatskjerm

Inkludert i pakken er også full brukerstøtte uten tidsbegrensning.

Calling London

Et av ankepunktene mot kuttet i ordningen, har vært at det ikke bli plass til brukerstøtte

- Vi har tidligere tradisjonelle servicepartnere. Vi har brukt Effekt, som sammen med Infocare har eid support på hjemme-pc. Med de nye reglene går ikke det, så vi tar i bruk vårt eget serviceapparat.

Elkjøp har et callsenter i London med 1.000 medarbeidere. Fram til kl. 16 hver dag finnes det norsktalende servicefolk. I tillegg har Elkjøp 97 butikker som kan håndtere innleveringer. Men ni av ti kundehenvendelser løses via telefon.

- Tror du at de spesialiserte hjemme-pc-leverandørene vil overleve?

- De har lagd sitt eget marked der pris har liten betydning,. Når pris blir viktigere, er jeg sikker på at mindre kompliserte løsninger vinner fram. Man vil venne seg til de nye reglene. Noen har kanskje gravd seg ned, mens andre har en plan B. Men jeg er glad jeg ikke har bare dette som levebrød, sier Finstad.