EMC skal mestre kundenes lagringsutfordringer

EMC skal mestre kundenes lagringsutfordringer

CORC, IRLAND: Et stadig større sett med applikasjonstjenester kombinert med det største lagringstilbudet, gir EMC bedre muligheter enn konkurrentene.
CORC, IRLAND: -- Vår største konkurrent er gammeldags tenking. Fortsatt er IBM alltid med som verdens største it-leverandør, sier John O´Callaghan, direktør for EMCs kompetansesenter i Corc, til Computerworlds papirutgave.

EMCs visjon er å tilby et arkivtilbud som er sikret på alle måter, hvor kundene kan definere sine arkiveringsbehov uavhengig av fysiske arkivskap og nettverk, og hvor det arkiverte tas vare på avhengig av regler for oppbevaring.

Stikkord er virtuell infrastruktur, livssyklus av det arkiverte og beste praksis for håndtering av data.

EMC tilbyr 28 forskjellige programvareprodukter for å beskytte dataene. For livssyklus, som omfatter å benytte de mest økonomiske arkivskapene avhengig av dataenes bruksfrekvens, har EMC 19 programvareprodukter, for infrastrukturen er det 15 programvareområder med egen programvare.

For administrasjon av infrastrukturen kan nevnes Smarts, for ressursadministrasjon: Luminar, for tilgjengelighet: Dantz, for livssyklus: Filepool, for innholdsadministrasjon: Documentum, for virtualisering: Vmware, for administrasjon av tjenester: Internosis og sikkerhet: Neoscale.

Laget for de store

De fleste norske virksomheter er ukjent med dette programvaretilbudet, men ifølge EMC er det helt nødvendig for å kunne ta vare på og tilgjengeliggjøre data for bedriften uansett hvilke skader som oppstår.

Både de fysiske lagringssystemene og programvaren er laget for å tilfredsstille de aller største og kravstore virksomhetene. De har EMC godt grep om.

-- I Norge har vi fire kunder. De utgjør 36 prosent av omsetningen, sier Per Yngland, daglig leder i EMC i Norge.

Uansett hvor mye disse kundene anskaffer blir det ikke nok. EMC jobber derfor for å utvide kundegrunnlaget til å omfatte store og mellomstore bedrifter. I Norge utgjør dette segmentet 43 prosent av omsetningen. Resten kommer fra offentlig virksomhet.

Selv små virksomheter har EMC laget et tilbud til, Ensignia, som selges via partnere. Mye av innsatsen er inspirert av kundegrunnlaget til Dell som kanskje er EMC viktigste kontraktspartner.

21 prosent av salget går via partnere som i tillegg til Dell omfatter Ementor, Ergo, Fujitsu Siemens og Steria.

Les hele saken i Computerworlds papirutgave.