En æra er over

En æra er over

Leder i Computerworld 42, 10. desember 2004
IBM selger sin pc-divisjon til kinenesiske Lenovo. Etter en periode med utfasing og overgang vil IBM-merket forsvinne fra pc-verdenen. Det er slutten på en æra. Det var IBM som i sin tid lanserte den første pc-en, og nå er eventyret over - 23 år etter at det startet.

I tidsrommet fra IBM lanserte sin første "personal computer" den 12. august 1981 til selskapet nå hopper av pc-produsent-karusellen, har det skjedd revolusjon på revolusjon. Nå vil IBM konsentrere sin virksomhet enda sterkere rundt tjenester. Det er der pengene ligger.

Det er selvfølgelig mulig å tjene penger på pc-produksjon. Det er Dell et strålende eksempel på. Men det krever fokus. Blant verdens topp tre it-selskaper har skillet blitt enda større med IBMs siste beslutning.

Dell har rendyrket sin strategi på salg og produksjon av maskinvare. IBM har gått motsatt vei med mer og mer tjenesteorientering, og tar nå et enda større steg i den retningen. Midt i mellom står HP.

Der er det både tjenster, pc-er og annen maskinvare, samt en revitalisering nå nylig på programvare. Med andre ord det nærmeste man kommer one-stop-shop blant de aller største.

Det ikke tvil om at Dell har hatt den mest rendyrkede strategien. IBM har også de siste årene levd etter en strategi som tegner risset av en mer rendyrket leverandør. HP er den som har hoppet mest frem og tilbake.

HP har flere ganger diskutert hvorvidt de skal splitte opp selskapet og rendyrke, men svaret er det samme hver gang: Med det vekstpotensialet som ligger i markedet er vi avhengige av denne porteføljen.

Flere analytikere mener at man i dagens marked enten må være et Accenture eller et Dell. Det spørs hvor lenge HP kan stå steilt på enhet og samling, fremfor deling og rendyrking.