En dårlig idé

Musikkbransjen ble tatt på sengen av "nye" teknologier som cd-brennere, mp3-spillere og internett. De har fortsatt ikke stått opp.
La meg slå det fast med én gang: Ulovlig kopiering av musikk er ulovlig. En truisme, javel. Men den kan ikke gjentas for ofte når det er snakk om musikkbransjen. Og hva gjør man med det som er ulovlig? Riktig. Benytter rettslige midler. Og de er ikke få.

Platebransjen virker allergisk mot ny teknologi for musikkdistribusjon. Kanskje det er derfor vinyl har fått en ny vår. Men det er ikke den eneste gamle teknologien som de gir nytt liv. At de ikke kunne spurt sine kolleger i databransjen før de hentet frem noe så tåpelig som "kopibeskyttelse"! (Beklager, men jeg klarer ikke å skrive det uten anførselstegn).

Aftenposten har i sommer skrevet om hvordan folk får cd-spillere ødelagt av cd-er med "kopibeskyttelse". På samme måte som diskettstasjoner gikk føyken for 15-20 år siden. Den gangen ble det laget disketter med lesefeil brent inn med laser. Det var disketter formattert med ekstra spor, eller med sektorer av forskjellig lenge. Og så bortetter. Alt for å hindre kopiering.

Bare tull. Så fort en ny måte å "kopibeskytte" en diskett kom, ble det konkurranse om å finne ut hvordan den kunne knekkes. Og det gikk fort. Men kanskje ikke like fort som "kopibeskyttelsen" fra plateselskapene EMI og BMG: De virker ifølge Aftenposten kun hvis du har på Autoplay på pc-en. Og det omgår du ved å holde en Shift-tast nede.

Selv ville jeg ikke finne på å ha Autoplay slått på i det hele tatt. Bare tanken på å skulle la en fremmed cd gjøre hva den vil med pc-en min gir meg frysninger. Som ved nedlasting fra internett skal jeg se hva som ligger på den. Og er det programvare der, skal den sjekkes for virus. Tro ikke at et merkenavn og flott utseende er noen garanti.

Ikke bare er "kopibeskyttelsen" tøvete fordi den er så lett å omgå, den er også et brudd med cd-standarden slik at EMI og BMG ikke får bruke betegnelsen "cd" om skivene sine. Så vil du ha en cd, må du kopiere originalen!

I sin tid kunne jeg mye om disketter -- jeg jobbet med konvertering og kopiering av slike. Firmaet jeg jobbet for solgte også "kopibeskyttelse" til de som ville ha det. Noe motvillig skal jeg innrømme. For vi visste godt at den kunne omgås. Det fantes, og finnes, ganske enkelt ikke noen "kopibeskyttelse" av disketter som virker. Jeg vil tro det også gjelder cd-er.

Det betyr ikke at det ikke går an å beskytte data og programvare mot kopiering. Men det er en annen skål. Her gjelder det musikk. Musikk distribuert som en fil eller et datasett. Den kan derfor krypteres inn i aftensangen og all verdens kjelker kan legges i veien for at den ikke skal kunne avspilles av andre enn den som har akkreditivene i orden.

Men uansett format skal musikken en eller annen gang ut i form av lyd. Tror du det er så vanskelig å kopiere lyd? Det tror nok ikke musikkutgiverne heller. Det er derfor de har lobbet og slitt for å få gjennom en avgift på all datalagring som går til musikkbransjen.

Som sagt burde de som gir ut musikk lære litt av databransjen. Bill Gates ble rik uten kopibeskyttelse. Firmaet hans, og andre i databransjen, jobber mye med å utvikle "digital rights management". Det er mye rart som dukker opp der i gården også, men det skal jeg la ligge.

Lovverk er nok en bedre beskyttelse mot kopiering enn klussing med distribusjonsmediene. Plateselskapene er kanskje ikke enige, men å ødelegge cd-spillere er ingen god idé.