En halv million får aldri adsl

Det er bare et spørsmål om tid før videre adsl-utbygging bremses kraftig ned. "Smalt " bredbånd blir ikke allemannseie.
Ved årsskiftet hadde Telenor bygd ut 448 adsl-sentraler for 1,18 millioner av Norges 2,1 millioner husstander. I snitt gir dette 2.600 husstander per sentral.

Innen utgangen av mars skal selskapet bygge ut ytterligere 76 adsl-sentraler til 80.000 husstander. Det svarer i snitt til 1.000 husstander per sentral.

Telenor har rundt 3.000 sentraler med færre enn 400 abonnenter. De aller fleste av disse blir ikke bygd ut til adsl. Det kan bety at mellom 500.000 og 700.000 norske husstander aldri kan få adsl.

Lønnsomhet styrer

Norge er et vanskelig land for telekomutbygging. Det blir dyrere og dyrere etterhvert som befolkningsgrunnlaget tynnes ut og avstandene blir lengre, til tross for at ny teknologi utvider kundekretsen.

I Oslo har 91 prosent av husstandene adsl-dekning fra Telenor. Sentralene som bygges ut i vår ligger i tynnere befolkede områder som Herøy og Sula kommune i Møre og Romsdal, Vefsn på Helgeland, Trøgstad i Smaalenene og på Vinstra i Gudbrandsdalen.

Telenor nærmer seg raskt grensen for hva som er bedriftsøkonomisk lønnsom utbygging.

-- Med dagens teknologi regner vi med en kritisk masse på rundt 500 abonnenter på hver sentral, sier pressetalskvinne Kristin Paus i Telenor Networks som har utbyggingsansvaret.

Må ha kunder

Samtidig utvikles billigere adsl-teknologi. Det kan øke spredningsgraden noe. Paus opplyser at målet om at 70 prosent av alle norske husstander skal kunne få adsl står fast og kan bli nådd i løpet av 2004.

Flere av de nye adsl-kommunene har blitt koblet opp nærmest etter folkeaksjoner, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor Norge (tidligere Plus). Men han sier det må være et visst kundegrunnlag til stede før Telenor fatter beslutning om å bygge ut.

-- Videre utbygging er basert på interesse. For å sikre lønnsomheten må det være en viss mengde som ønsker å knytte seg til adsl, sier Lessum.

Ut av sirkelen

Med totalt rundt 300.000 bredbåndskunder i Norge ved slutten av året, begynner bredbånd å bli interessant for innholdsleverandørene. Divisjonsdirektør Knut Haakon Nilsen i Telenor Norge sier at de fortsatt er inne i et "alle-venter-på-alle"-spill.

-- Utviklingen går ikke så raskt som vi tidligere trodde. Innholdsleverandørene kommer ikke før vi har nok kunder. Kundene kommer ikke før vi kan tilby innhold, sier Nilsen.

Han regner med at de når en "kritisk" kundemasse om et drøyt år. Da vil det også lette for kunder og innhold, mener han.

-- I løpet av året blir flere interaktive nettspill lansert. Det vil gå noe lenger tid før det blir noe kvalitet og omfang av videoavspillinger og direktesendte videoer over bredbånd, sier han.