En teknologioase midt i byen

En teknologioase midt i byen

Byggeprosjektet Waldemars Hage i Oslo sentrum er det første i landet hvor teknologi og salg av brunevarer inngår som standard og en del av den totale boligprisen.
Waldemars Hage er et boligprosjekt utenom det vanlige.

Internett, bredbånd og trådløst nettverk følger med leilighetene. På vestbredden av Akerselva, et steinkast fra Grünerløkka, bygger Armada Eiendom totalt 600 leiligheter. Hullet som byggetrinn en skal fylle, er gravd ut, mesteparten av leilighetene med en prislapp på mellom 1,6 og 3,9 millioner kroner er allerede solgt.

Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet er de tre nøkkelfaktorene innen eiendomsalg. Slik har det alltid vært i denne lett konservative bransjen. Så langt skiller ikke Waldemars Hage seg ut fra andre byggebrosjekter i hovedstaden eller andre områder.

Det ekstra med Waldemars Hage er bruk av teknologi. Alle leilighetene i komplekset skal være utstyrt med teknologi for å gjøre livet enklere og mer komfortabelt, og teknologien er innbakt i leilighetsprisen. Den er standard.

Hjernen er mediasenteret

-- Byggherren har tenkt fremtidsrettet helt fra starten av. Boliger har jo ikke utviklet seg siden coax-kabelen ble satt i veggen for 30 år siden, sier partner Dag Rønsen i Homebase.

Selskapet har sammen med Armada Eiendom utviklet konseptet bak Axess - hjernen i leilighetene som gjør beboerne til ekspansive teknologibrukere.

Hovedkomponenten i Axess er Fujitus Siemens MediaCenter, en boks som styrer tv, video, dvd, cd, radio og internett med mere. Sammen med en trådløs ip-telefon og Homebases egen tjenesteportal skal bruk av teknologi gjøre hverdagen enklere for dem som bor der.

Hver leilighet leveres standard med et MediaCenter, trådløst nettverk, en Tablet PC og to intelligente stikkontakter. Alt skal styres via en fjernkontroll og en tv-skjerm. Beboerne kan selv velge størrelse på skjermen. I visningssenteret brukes et monster av en flat tv som koster flere titalls tusen. Men man kan velge mindre alternativer. Kjøpet av tv og annen brunevare blir innbakt i leilighetsprisen, og finansieres dermed over det totale huslånet.

Underholdning og komfort

Axess består av flere tjenester. Trådløs ip-telefoni, tv - med signaler som leveres over ip, innspillings- og pausefunksjoner, video on demand og radio. Dessuten felles epost, port-telefon og andre tjenester.

-- Underholdning og komfort er det viktigste i Axess, sier partner Tom Jahr i Homebase.

Pronto TV, som brukes i hoteller, er utgangspunktet for teknologien, og Homebase har videreutviklet dette for leilighetskomplekser. Armada Eiedom har finansiert utviklingen av systemet. Administrerende direktør Jørn P. Wollebekk bekrefter at det er lagt ned "noen millioner kroner" i prosjektet.

I stedet for vanlige oppslagstavler, informasjon fra styret på papir etc. som er vanlig i borettslag, blir all informasjon samlet slik at det er tilgjengelig via mediasenteret. Hvert familiemedlem kan ha sin egen profil, det er oppslagstavle for hele komplekset, man kan kommunisere med vaktmester, lage familiekalendere og booke utleieenheten som er tilgjengelig i hver oppgang. En beskjedsentral samler beskjeder av alle typer som sms, epost, mms, mobil og video fra porttelefonen.

Knytter til seg nærmiljøet

-- På underholdningssiden er selve pepper'n film, sier Jahr.

Homebase skal dytte inn 200 - 300 filmer på en server som beboerne kan bestille og se når de vil. Bestilling og betaling foregår via mediasenteret. Også tv-serier skal man kunne leie.

-- Vi har gjort endel avtaler med diverse leverandører slik at beboerne kan se tv-serier når de vil. Det blir et stort utvalg av serier, sier Jahr.

Han forteller at et eldre ektepar ville kjøpe leilighet hvis de fikk tilgang til tv-serien Familien Ashton.

Tv-signalene skal tas inn digitalt over ip og når det er ferdig utviklet vil beboerne kunne leie kanaler etter behov utover den vanlige basispakken på 10 kanaler.

Homebase har også planer om å knytte til seg nærmiljøet i en shoppingfunksjon hvor beboerne via mediesenteret kan bestille alt fra pizza til skjorterens, og bli fakturert via et micropayment-systemet i Axess.

Prisen beboerne må betale for telefoni, bredbånd og vedlikehold av mediasenteret er 950 kroner i måneden. Med 600 leiligheter vil det gi Homebase, som har en avtale om drift av systemet i fem år, en omsetning på 570.000 i måneden. I den månedlige summen ligger det også avsetninger til et vedlikeholdsfond, slik at teknologien kan oppgraderes etterhvert.

Demper prosjektrisikoen

Jørn P. Wollebekk i Armada Eiendom hevder at teknologifokuset i eiendomsprosjektet Waldemars Hage har vært med på å redusere risikoen og sikre høyere lojalitet hos kjøperne.

-- Bakgrunnen både for Axess og arkitekturen var å dempe risikoen. De som har kjøpt er ekstremt prosjektlojale. Ingen har flyktet selv om vi er et halvt år forsinket, sier han.

Wollebekk tror at Axess-konseptet har vært med på å forsterke lojaliteten. Han forteller at flere prosjekter kopierer konseptet, og han tror slike løsninger vil bli helt vanlig om noen år. Det eneste han kjenner til av lignende prosjekter er ett i London og ett i New York.

Til de som tror at teknologiaspektet ved dette byggeprosjektet skaper en oase av teknologifriker, sier Wollebekk:

-- De som flytter inn er folk mellom 25 og 35 år uten barn. Halvparten av kjøperne kommer fra Oslo vest. Mor, far og snart ett barn kjøper leilighet til fire millioner, vi har en overrepresentasjon av homofile og så er det de over 50 som er lei av å måke snø. Med andre ord, egentlig ikke mange it-friker.