Endelig websuksess for SAS

Endelig websuksess for SAS

SAS har slitt lenge med sine webløsninger, men nå selger selskapet 25 prosent av billettene sine på nett.
SAS har fått mye pepper for dårlig webfunksjonalitet de siste årene. For ett år siden var det bare noen fattige prosenter av selskapes flybiletter som ble solgt online til nordmenn. Nå har selskapet snudd trenden og fått skikkelig treff på nettet.

- Internettandelen ligger for øyeblikket på 25 prosent, sier Siv Meisingset, informasjonssjef i SAS, til Aftenposten.

Det er gode nyheter for SAS. Den internasjonale trenden er at flyselskaper som ikke greier å selge på nett blir tapere. Billigselskapene som EasyJet og RyanAir selger opp til 90 prosent av billettene sine på nett. Dermed sparer de masse penger i mellomleddet som gir dem forsprang på de tradisjonelle flyselskapene. I økende grad blir prisene på papirbillettene skrudd opp for å tvinge brukerne til internettløsningene.

- Målet er å få flest mulig av kundene våre over på Internett. Nettet er vår viktigste salgskanal, og det er her vi legger ut de aller billigste billettene våre. Vi regner med at økningen vil fortsette, og tror det å bestille reiser over internett vil bli en selvfølge, sier Meisingset.

Ikke bare SAS har bra uttelling på nettsatsingen sin i Norge, også datteren Braathens har en nettandel på 25 prosent, opp fra 10 prosent for et år siden. Samarbeidspartner Lufthansa har akkurat lansert en massiv norsk markedsføringskampanje rettet mot sitt internettilbud.