Endret på bestillingsløsningen

Bellboy hevder Filmweb endret på sin løsning slik at den falt utenfor patentet da de fikk søksmål mot seg. Filmweb på sin side hevder endringene ble gjort uavhengig av patentet.
Daglig leder Rolf Wilhelmsen i Bellboy hevder Filmweb endret på sin løsning da de fikk vite om søksmålet fra Bellboy. Også under prosederingen av saken i retten hevdet Bellboy at Filmweb har foretatt endringer i sin bestillingsløsning bare 2,5 dager før hovedforhandlingen til rettsaken.

Filmweb på sin side avviser at de har endret på løsningen for å komme utenfor patentet.

-- Vi har gjennomført noen modifikasjoner av løsningen. Men vi har ikke vurdert patentet utifra vårt eget utviklingsløp, sier administrerende direktør Kjell Arne Orseth i Filmweb.

Fornøyd

Filmweb er fornøyd over at Bellboy ikke nådde frem med sitt søksmål i retten. Nettportalen slapp unna lisenskostnader til Bellboy fordi informasjonen i bestillingsløsningen deres er forsinket. Det betyr at billettbestillingsløsningen ikke får oppdateringene fra kinosalene i sanntid. For brukerene av Filmwebs tjenestebetyr det at oversikten over ledige plasser i kinosalen, ikke samsvarer med hva som faktisk er ledig.

-- Men er det ikke en risiko for at kundene risikerer å bestille billetter som allerede er utsolgt?

-- Nei, det går ikke an. Men du kan risikere at billettene du har tenkt å bestille er utsolgt når du kommer inn i salgsprosessen. Men da vil du få beskjed om at billettene ikke er mulig å bestille, sier Orseth.

-- Er kundene fornøyd med et slikt tilbud?

-- De har vært det til nå. Men om det vil være slik i fremtiden også, gjenstår å se, sier Orseth.

Internettsalg av kinobilletter utgjør nå 10-15 prosent av totalt antall solgte kinobilletter. Og stadig økning vil stille større krav til tjenesten til Filmweb. Hvis de endrer på tjenesten slik at oppdateringene fra kinoene skjer i sanntid, da risikerer de å falle inn under patentet til Bellboy.