ØVELSE GJØR MESTER: Administrerende direktør i Resq, Grete Lokøy, sitter klar i simulatoren som skal slippes fra plattformen. Foto: Jan Birkeland

Øver på fritt fall i oljebransjen

Digitaliseringen av oljebransjen rammer også sikkerhetsselskapet Resq. Computerworld ble med på test i en av verdens første simulatorer for livbåter.

Publisert Sist oppdatert

Resq jobber med sikkerhet- og beredskapsopplæring for offshore-bransjen og maritim virksomhet. De har flere undervisningssteder i Norge, og har utstyrt sin Stavanger-filial med en av verdens mest avanserte simulatorer for sertifisering av livbåtførere.

Stillinger om bord på skip og plattformer er ofte tilknyttet en beredskapsfunksjon, og livbåtfører er en av disse.

Kanadisk Løsning

Resq stammer fra det som en gang var Statens Havarivernskole, og opererer i dag i en konkurranseutsatt bransje.

Simulatoren oppfører seg som en livbåt i en reell situasjon.

Dette var en av grunnene til at de kontaktet det kanadiske selskapet VMT, som leverer simulatorer. Sammen installerte de en fullverdig simulator, plassert på en hydraulisk plattform ment til flysimulatorer.

Plattformen gjør at simulatoren kan bevege seg som en livbåt i forskjellige situasjoner.

Selskapet har også levert programvareløsningen som styrer simulatoren, samt flere scenarioer for å teste redning og evakuering til sjøs.

De tar seg også av installasjoner samt service av systemet.

Velg vær selv

Grete Lokøy, administrerende direktør i Resq forteller at før simulatoren kom på plass foregikk all trening i faktiske livbåter, men ofte under forhold man ikke kunne forvente til havs.

- Dette åpner for en helt ny type trening. Du kan ikke normalt bestille dårlig vær og vind, mens her kan vi trene på forskjellige scenarioer hele tiden. I tillegg er det sikrere for kursdeltagerne våre, og det blir lettere å gjennomføre flere kurs med flere mulige situasjoner.

I simulatoren møter vi all slags vær, vind og havstrømmer som gir en fysisk tilbakemelding gjennom styringskonsollen. I tillegg iverksetter kursleder også flere scenarioer som for eksempel brann i fartøy eller plattform, mann over bord og redningssituasjoner med helikopter.

Foto: Jan Birkeland
Fra konsollen kan kurslederen aktivere forskjellige scenarioer og forandre vind og vær.Foto: Jan Birkeland

Systemet kan også simulere feil med livbåten, som for eksempel tap av motorkraft eller styring.

Simulatoren er godkjent i henhold til norske lover og retningslinjer når det gjelder sertifisering av personell.