Enorm Telenor-vekst i Asia

Enorm Telenor-vekst i Asia

I Norge har Telenor 2,7 millioner kunder. I Thailand 8,3 millioner.

Telenor har de siste årene vokst seg til å blir en teleaktør av stort internasjonalt format. Mens selskapet i hjemmelandet fremdeles sliter med monopolist-stempelet, har Telenor i Øst- Europa og Asia gjennomgått en enorm økning i antall kunder.

Ved utgangen av tredje kvartal i 2005 hadde Telenor gjennom sine døtre 74,5 millioner kunder. Det var 7 millioner flere enn kvartalet før, og 22 millioner flere enn i slutten av 2004.

- Dette er veldig ulike markeder og det er store forskjeller fra Norge. Samtidig er det mange likheter. Det er ganske spesielt å jobbe med dette, sier Esben Tuman Johnsen, nyutnevnt informasjonssjef for Telenors virksomheter  i Asia.

Koordinerer aktiviteter
Tuman Johnsens stilling er nyopprettet. Han skal jobbe både mot det norske markedet og mot Asia.

Stillingen er enda et tegn på at Telenor tar utenlandssatsingen på alvor. Selskapet prøver å koordinere aktiviteten i de ulike land. Representanter for de ulike gruppene møtes regelmessig for å utveksle informasjon og erfaringer.

- Disse landene har en helt annen utfordring enn vi har i Norge. I Thailand har vi de hippeste mobilbrukere i Bangkok, og de ganske fattige ute i landsbyene. Alle som jobber hos oss går gjennom et kurs og på en eller annen måte fungerer det veldig bra, sier Tuman Johnsen.

Sterk vekst

Gjennom sin partner Digi.com har Telenor 4,2 millioner kunder i Malaysia. Med disse genererer det norske teleselskapet et driftsresultat på 1,285 milliarder kroner. I Bangladesh har antall kunder til GrameenPhone nesten doblet i 2005, fra 2,4 millioner til 4,2 millioner. Driftsresultatet har gått opp fra 570 millioner kroner til 775 millioner kroner.

Telenors vekst i  Pakistan er formidabel. Fra april til september økte antallet kunder fra 653.000 til 1,2 millioner. Også i Thailand (8,3 millioner kunder), Ungarn (2,9 millioner kunder) og Ukraina (10,9 millioner kunder, 2 milliarder driftsresultat) har Telenor Mobil sterke utenlandssatsinger utenfor Norden.

- I Pakistan har det så vidt begynt å rulle, vi vil nå 1,5 millioner kunder innen utgangen av 2005, sier Tuman Johnsen.

- Vi er ikke ute i alle land i hele verden, men vurderer stadig vekk nye markeder. Selvfølgelig vil vi tjene penger, som vi gjør i de landene vi er i. Men vi vil ikke bare eie og tjene penger, vi vil mer, bygge et nettverk, være med å utvikle mobilstrategien til landene, sier Tuman Johnsen.

Det kan gi mange utfordringer i fremtiden.

- Disse landene har et stort potensial når det gjelder antall kunder. De har også et stort potensial for å utvikle tjenestene. I tilegg vil vi være med på å sette standarder og overføre forretningsmodeller vi vet fungerer.

Her finner du Telenors kvartalrapport med tall for alle datterselskaper.