40 millioner Windows 8-lisenser

Microsoft har solgt 40 millioner lisenser til Windows 8 i løpet av den første måneden siden lanseringen.

Publisert Sist oppdatert

– Vi tror Windows 8 er i ferd med å bli et av selskapets mest vellykte produkter, sier Tami Reller. Hun er markedssjef og økonomiansvarlig for Microsofts Windows-virksomhet.

Ifølge Reller blir for øvrig Microsofts Windows 8-nettbrett Surface Pro tilgjengelig i januar. Den vanlige RT-versjonen ble tilgjengelig i USA og enkelte europeiske land samtidig med Windows 8-lanseringen.

Tidligere har Microsoft hatt en litt mer vag tidsangivelse, «tidlig i 2013», for når Surface Pro ville komme i butikkene.

Den vanlige RT-modellen, som er i salg i USA nå, er basert på ARM-prosessor og kan bare kjøre Windows 8-apper, mens Pro-modellen har Intel-prosessor og kan kjøre vanlige Windows-programmer i tillegg til Windows 8-applikasjoner.

I sitt foredrag under en konferanse i delstaten Arizona fremholdt for øvrig Reller at e-posttjenesten Outlook.com har fått 25 millioner brukere. Outlook.com er Microsofts relanserte Hotmail-tjeneste.

Windows 8 godt mottatt

Hovedbudskapet fra Microsofts talsperson var at Windows 8 er blitt tatt godt imot av brukerne.

Hun trakk fram statistiske data basert på registrering av bruksadferden hos et stort antall brukere som dokumentasjon på at Windows 8 ikke bare er blitt installert, men også blir aktivt brukt av dem som har installert operativsystemet.

Via telemetrisk registrering av brukeradferd har Microsoft dokumentert at den nye startskjermen i Windows 8 er blitt brukt over halvannen milliard ganger.

– Derfor vet vi at dette er startpunktet for brukerne, slik vi hadde til hensikt, sier Tami Reller.

Microsoft mener også å ha dokumentert at mange brukere aktivt går inn og endrer på startskjermen.

Tami Reller er ansvarlig for markedsføringen av Windows 8. (Foto: PC World)

– I løpet av de første tre ukene la brukerne til i gjennomsnitt 19 nye fliser i tillegg til dem som fulgte med under installasjonen, ifølge Reller.

I noen av leserinnleggene etter at vår amerikanske søsterpublikasjon PC World skrev om saken, ble det hevdet at selv om mange har benyttet seg av Microsofts rimelige lanseringstilbud på Windows 8, er det mange som bare prøver det nye operativsystemet et par ganger og deretter går tilbake til forrige versjon.

Microsoft mener altså at deres data dokumenterer at dette ikke er tilfelle.

De nye funksjonene brukes aktivt

Tvert imot hevder Microsoft at mange av brukerne aktivt benytter mange av de nye funksjonene i Windows 8. For eksempel anvender 90 prosent av brukerne det såkalte sidefeltet eller «charms bar» på høyre side av skjermen til å sette i verk søk og deling inne fra apper.

Microsoft har også funnet ut at 85 prosent av brukerne benytter seg av skrivebordsfunksjonen i Windows 8 første gang de bruker det nye os-et, og at rundt halvparten tar en tur innom Microsofts app-butikk, Microsoft Store.

Tidligere i november fastslo Microsoft at Windows 8 ser ut til å bli tatt i bruk raskere enn Windows 7 ble i sin tid. Windows 7 har som kjent hatt ord på seg for å være en av de mest vellykte Windows-versjonene.

Tami Reller advarer likevel mot å dra for tette sammenligninger mellom de to os-versjonene, etter som Windows 8 innebærer en mye kraftigere endring fra forrige versjon enn Windows 7 var.

– Største siden Windows 95

– Dette har vært det største prosjektet (for Microsoft) siden Windows 95, sier Reller, som har overtatt en del av oppgavene som Steven Sinofsky hadde. Han var sjef for Microsofts Windows-avdeling inntil han overraskende trakk seg fra stillingen like etter at Windows 8 var lansert.