5 måter Microsoft kan stoppe Google på

5 måter Microsoft kan stoppe Google på

Her er fem motangrep Microsoft kan ta imot Googles nye OS.

Microsoft har lenge ansett Google som en hovedkonkurrent, men kampen tok en ny dimensjon da Google i forgårs varslet at de kommer til å lansere et eget operativsystem.

LES OGSÅ:

Windows vs Google Chrome OS

Vår amerikanske søsterpublikasjon har utarbeidet en liste med fem mulige taktikker de tror Microsoft kan benytte i konkurransen mot Googles nye operativsystem.

1. - Dere har Chrome, men vi har Gazelle
Det kommende Google Chrome OS kommer til å bli et slanket operativsystem som er bygd med tanke på webapplikasjoner. Fremforalt er det minibærbare som Google har i sikte, men operativsystemet er også tiltenkt vanlige pc-er på litt lengre sikt. Enkelt beskrevet så blir nettleser og operativsystem mer eller mindre en og samme sak.

Microsoft har et temmelig ukjent prosjekt på gang som går under navnet Gazelle. Dette skal være neste generasjon av Internet Explorer, som også kommer til å være optimalisert for webapplikasjoner.

Det ryktes nå at Microsoft kommer å avdekke detaljer rundt Gazelle allerede på mandag. Ifølge ryktene var også dette grunnen til at Google valgte å avsløre sine planer med Google OS denne uken.

2. Etter Gazelle kommer Midori
Microsoft har ikke begrenset visjonen sin om å gjøre nettleseren til den sentrale delen av operativsystemet. Selskapet har også et prosjekt som heter Midori, som på lik linje med Chrome OS kommer til å være et operativsystem som er fokusert rundt webapplikasjoner.

3. Gi bort Windows 7 SE gratis
Windows 7 Starter Edition er navnet på en versjon av Windows 7 som kommer til å være rettet mot minibærbar-segmentet. Ettersom Googles først og fremst satser på minibærbare, kan Microsoft kontre med å gi bort Windows 7 SE gratis. Hvorvidt amerikanske og europeiske konkurransemyndigheter tillater dette, er imidlertid usikkert. Men også Google kan risikere å havne i samme juridiske situasjon som Microsoft ved å gi bort Chrome OS gratis. Med den markedsposisjonen som Microsoft har, er det imidlertid de som har størst begrensninger i sitt spillerom.

4. Slag under beltestedet
På samme måte som Microsoft har hetset med Apples maskiner i diverse reklamekampanjer i det siste (ikke i Norge), kan de bruke samme knep mot Google. Microsoft kan for eksempel fokusere på at Chrome OS enn så lenge er et fiktivt operativsystem.

5. Understreke Googles betastatus
Det er bare noen dager siden Google fjernet beta-stempelet fra blant annet Gmail, som ble lansert for over fem år siden. Microsoft vil kunne fremheve at et operativsystem som blir en mangeårig betaversjon ikke akkurat skaper tillit for brukerne.

LES OGSÅ:

Google Docs og Gmail ute av beta

Microsoft vil også kunne spille på at Google har lite erfaring innenfor operativsystem.

Kilde: PCworld.com

Les om:

Enterprise