Advarer mot personvern i Google+

Eksperter sier sikkerheten ikke er god nok for personlig informasjon.

Publisert Sist oppdatert

Sommersummeordet er Google+, det nyeste forsøket fra nettgiganten til å skaffe en dominerende plass som sosialt nettverk. Et poeng har vært at løsningen skal gi bedre vern av personlig informasjon enn hovedkonkurrenten Facebook. De er ikke helt der ennå.

- Forretningsideen til Google er å tjene penger på persondata. Data om folk, deres vaner, ønsker og personlig informasjon blir tilgjengelig i søkbar og sammenlignbar form. Det er mye gull begravd i haugene av persondata, forteller Dominic White, sikkerhetsforsker i SecurityPost, til Computerworlds nyhetstjeneste

Fri bruk i flere nettsteder

Slike data brukes blant annet til å målrette reklame mot brukeren av nettstedet. I sosiale nettverk avgis det mer personlig informasjon enn i andre nettsteder. Relasjoner til andre personer og produkter/selskap blir også åpent tilgjengelig. Bruken av slike reklameprofiler er verdifulle og kan brukes på kryss og tvers av alle nettjenestene til Google.

Dette kommer i tillegg til tidligere svakheter i brukere som blokkeres, men som fortsatt får tilgang til informasjon fra den som blokkeres.

Les mer: Google+ med mange småfeil

Foto på vidvanke

Fotografier er særskilt omtalt i brukeravtalen for Google+. Blant annet er det restriksjoner for fotografer som ønsker å tjene penger på å selge sine egne fotografier.

Om en fotograf publiserer et bilde via nettjenesten, gir man samtidig Google rett til å bruke fotografiet på de måter selskapet finner passende, uten vederlag.

- Om jeg deler bilder via Google under gjeldende regler, så reduserer jeg muligheten for å selge mine egne foto. Det er lite som tyder på at det totalt sett lønner seg å bruke Google til å publisere bilder, sier fotograf Scott Bourne.