Den anonyme it-giganten

Den anonyme it-giganten

Indiske Tata er nordens største outsourcingleverandør. Men de slår seg ikke på brystet av den grunn.

Bak en anonym inngangsdør rett utenfor Torgbygget i Nydalen, bare et steinkast unna konkurrenten EDB Ergogroup, ligger Tata Consulting Services. De er Indias største it-selskap, og på folkemunne gjerne kalt TCS.

At selskapets norgeskontor nærmest ligger skjult kan muligens tilskrives at selskapet nylig har flyttet til Nydalen, for Tata-konsernet er alt annet enn anonymt på verdensbasis. De har eksistert siden 1868 og driver innenfor en rekke bransjer.

It-delen ble etablert i 1968, er til stede i rundt 55 land, har 200.000 ansatte og omsatte for 262 milliarder i norske kroner, da forrige finansår ble gjort opp i vår.

Det gjør selskapet til en av de virkelig store spillerne i it-verdenen.

I Norge har de, til tross for sine ti år i landet, trippet relativt stille i gangene. Men i juni landet selskapet en splitt-avtale med Cap Gemini om å forvalte 60 prosent av Telenors applikasjoner. Avtalens totalverdi er på 400 til 500 millioner norske kroner.

Handling, ikke prat

Vi har møtt den internasjonale teknologidirektøren i selskapet, K. Ananth Krishnan. Han forteller at de ikke pleier å skryte for mye.

- Vi er et selskap som snakker mindre og gjør mer, sier han.

TCS håper at et godt rykte skal gjøre at kundene kommer av seg selv, uten noen store ambisiøse frierferder med discolys, rockeband og fri bar.

Krishnan er på et hastig besøk i Norge. Han skal besøke kunder, kontorene i Nydalen og norgessjef Vikramjit Singh Grewal.

- Jeg er her for å forstå markedet. Jeg skal møte lokale team og kunder og prate med dem om TCS, sier Krishnan.

Norge står for 15 prosent av selskapets omsetning i Norden.

- Hva er ambisjonen, å bli en storspiller?

- Målet er å først bli en partner med tillit. Vær stille og gjennomfør, så kommer det suksess. Vi vil heller at partnerne skal snakke for oss heller enn at vi forteller om oss selv, sier Krishan.

- Vi innrømmer at det er en oppfatning i markedet at vi er sikre hender for arbeid av enklere typer. Vi vil korrigere dette inntrykket, og derfor er vår tekniske direktør i landet, for å møte kunder og vise de mange flere sidene av TCS, sier norgessjef Grewal.

- Det tar lang tid å bygge opp ry, men bare én dårlig dag å ødelegge det.

Vil ha storfisker

Ifølge Grewal skal en ikke se bort fra at en ny avtale spikres de kommende få ukene.

Drømmekunden er norske selskap på internasjonalt nivå. Så som Telenor, Statoil, Aker Solutions og kanskje en og annen storbank.

Det er her de gjør det best. Bank, finans og forsikring står for 44 prosent av omsetningen globalt, telekom tolv prosent, handel og distribusjon elleve.

Men først skal de altså bygge tillit, få nordmenn til å stole på selskapet.

- Når vi har etablert tillit vil vi jobbe med kundene for å innovere ny teknologi, sier Krishnan.

Mobilitetsnasjonen

- Teknologisk sett er Norge et veldig avansert marked, og med et godt rykte på teknologiutdanning. Fra et industriperspektiv har du alle de globale spillerne her, i tillegg til store lokale spillere, sier teknologidirektøren.

- Det er særlig et avansert marked nå det gjelder mobilitet, bank og medisin, samt olje og gass.

Dermed passer Norge også fint som prøvekanin for noen av innovasjonsprosjektene til TCS. Blant annet innen «mobilitet og allestedsnærværelse» får de mulighet til å teste konsepter i det norske markedet.

- Jeg spiste på Aker Brygge i går og da kunne man se masse folk som gikk og trykket på mobiltelefoner, sier Krishnan.

- Fra et forbrukerperspektiv er Norge der allerede. Men for bedriftsbruk er ikke Norge veldig modent. Derfor er dette landet et bra sted å teste ut, for å finne forretningsprosesser som kan dra nytte av sosiale medier.

Nye skymodeller

- For 100 år siden bodde kunder og butikkeieren i samme landsby. Så bakeren kunne snakke direkte med kunden og lage gode brød kunden ville ha. Nå er det større avstander, men med sosiale medier kan kundene komme med kjappe tilbakemeldinger, sier Krishnan.

Et av TCS eksperimenter, riktignok ikke i Norge, er en sosial plattform for energiselskaper. Her konkurrerer kundene om å ha lavest mulig strømforbruk. Kanskje de ligger på 45. plass og kameraten ligger på 39. plass, i så fall kan de alltids via plattformen spørre kameraten hva han har gjort, slik at de kan sole seg i glansen når de kommer ned på plass 35.

- Slike ting fungerer. Det blir spennende å prøve ut slike ting i det norske markedet.

Les om:

Enterprise