Appene presser it-avdelingen

Mobil-appene flytter seg fra forbrukermarkedet inn i hjertet av it-avdelingen og presser frem nye strategier. DNB, Telenor, IFS og Evry har alle kastet seg på bølgen.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge tall fra analyseselskapet Gartner vil det i 2014 lastes ned over 70 milliarder app-er fra de ulike mobilbutikkene, som Apple og Android.

Men app-konseptet er i ferd med å vokse ut av forbrukersegmentet.

Stadig flere bedrifter og organisasjoner setter i gang med å "appifisere" sine it-systemer.

En stor fordel er at de ansatte kan få tilgang til data på ulike plasser og gjennom egne enheter.

Denne profesjonaliseringen av app-markedet legger ifølge Gartner også press på it-avdelingen. Ikke bare vil de få nye arbeidsområder, hele måten de tenker og jobber på vil endre seg.

Ifølge Gartner vil it-avdelingens arbeid endre seg fra sentral planlegging til styring av et marked som tilbyr tjenester til brukerne, og potensielt et økosystem som kan støtte nye bedrifter.

Det er mulig å distribuere app-ene gjennom de eksisterende app-butikker, men stadig flere bedrifter vil bruke sine egne distribusjosnkanaler for dem.

Til slutt vil apper og den nye mobiliteten gå direkte inn i virksomhetens it-strategi.

- Man må tenke nytt om hvordan it organiseres. For det første må man ha egne datasystemer som håndterer app-er, installering og distribusjon av dem. I tillegg må man ha kompetanse på dette. Det stiller virksomheter overfor enda et spørsmål. Skal vi opparbeide kompetansen selv, skal vi kjøpe den eller skal vi finne en partner å samarbeide om det?, sier Jason Andersson, sjefsanalytiker i IDC Nordic.

Nye bedriftsinterne apper

Et godt eksempel på en bedriftsintern app-strategi finner vi i Tafjord Kraftproduksjon som går i drift med IFS Touch Apps. IFS leverer og implementerer et komponentbasert forretningssystem for stort sett større bedrifter. Tafjord Kraftproduksjon har implementert to av IFS’ app-er, som er utviklet for å støtte prosesser som mobil arbeidshåndtering og attestering.

App-ene støtter mobile medarbeidere som rutinemessig beveger mellom kjente områder med stabil internett-tilgang.

- Vi ønsket å effektivisere prosessene knyttet til vedlikeholdsrundene våre. Vi ville ha en intuitiv mobil løsning som kunde eliminere en rekke manuelle prosesser, sier Frank Iversen, it-konsulent hos Tafjord Kraftproduksjon.

App-ene er ifølge Iversen blitt godt mottatt av ansatte.

- Dette er fremtiden for oss, og vi ser store muligheter for utvidet bruk av app-ene til også å inkludere andre områder av konsernet, sier Iversen.

Rask og langsom

- Det finnes mange gode app-er på markedet, men også mange mindre gode. Vi designer app-er som er i samspill med telefonen og moderne brukermønstre, sier Dan Matthews, teknologisjef i IFS i en pressemelding.

Serien IFS Touch Apps omfatter også sky-baserte app-er tilpasset for den mobile kontorarbeideren. Ett eksempel på denne typen app-er er IFS Notify Me, som nå er tilgjengelig via Apples App Store og Android Market. Denne gir den mobile brukeren muligheter for å kunne utføre attesteringsoppgaver via mobiltelefonen.

En fersk undersøkelse som TNS Sifo har gjennomført på oppdrag for IFS, viser at sjefer i snitt bruker ti prosent av arbeidsuken på attesteringsoppgaver og lignende aktiviteter.

IFS jobber for å harmonisere den raske utviklingen innen smarte telefoner og app-er med den mer langsomme utviklingen innen forretningssystemer, blant annet gjennom en tilpasning av sky-teknologi.

- Med sky-baserte applikasjoner kan våre kunder utvide mulighetene med IFS Applications. Da blir det enkelt for brukere å installere app-ene på egen hånd, samt for it-avdelingen å fremme bruk av app-ene, sier Matthews.

Sterk årlig vekst

Jason Andersson, sjefsanalytiker i IDC, mener at bedriftene må innse at mobilt arbeid vil ta en stadig større del av arbeidsdagen.

- I Vest Europa ser vi at antall mobile arbeidere ligger fem prosent høyere for hvert år som går. I Norden ligger vi øverst på denne listen, sier han.

Den nye app-utviklingen medfører at virksomheter og it-avdelinger på nytt må vurdere hvordan de skal utvikle sine it-systemer. En av nøklene er ifølge Andresson et styringssystem, Mobile Device Manager (MDM), som styrer distribusjon og oppgradering av app-ene. I tillegg trenger man en strategi for hvordan bedriftsapp-ene skal brukes.

- Man trenger en forståelse for hvordan man skal anvende app-er. Startegien må være mer rollebasert, slik at mobilarbeidere på en sikker og effektiv måte kan bruke app-er, sier han.

Data mot mobil

Det endrer ifølge Andersson også rollen til selve it-avdelingen.

- Man må forstå hele syklusen til en app. Man må se hvordan delene henger sammen, hvordan oppdateringene gjennomføres og hvordan man håndterer autentifikasjon. Du jobber ikke i dataverden lenger, men i mobilverdenen, sier han.

Han henviser til områder som Compliance og sikkerhet som får helt nye utfordringer i det mobile app-universet. Også innlogging og autentisering er områder med store endringer. Og så vil app-ene føre bedriftsløsninger i retning av forbrukerorientert funksjonalitet.

Til slutt er det en viktig forskjell om en app bare skal vise data, eller om den også skal kunne ta i mot informasjon.

- Du kan gjøre rene BI-løsninger der man henter informasjon uten å gjøre noe med den. Men du kan også satse på multikanal, med CRM-løsninger og med betalingsløsninger, hvor informasjonen går både inn og ut, sier han.

App-ene behøver ikke å ligge på Apple- eller Android-butikkene, men det er et strategisk valg. I tillegg må it-avdelingen avgjøre om app-ene skal "pushes" til brukerne, eller hentes av dem.

Avdeling med ansvar

Også i Norge har bedriftsappene inntatt de fleste store bedrifter. Telenor har en egen portal på intranettet der alle Telenor-appene legges ut, både de som er rettet kun mot medarbeidere i Telenor og for kundene.

- Et eksempel er "Meld-deknings-appen" vår der dekningsinformasjon samles inn slik at vi kan forbedre dekningen vi tilbyr våre kunder. Den brukes av egne ansatte. Vi har også noen til, og flere er under utvikling, sier kommunikasjonssjef Anders Krokan.

Selskapet har opprettet en egen avdeling med ansvar for app-utvikling, både app-er til ansatte og kunder. Krokan mener det er viktig at de som jobber med dette har teknologisk og markedsmessige forståelse. Avstanden fra it til sluttbrukeren reduseres.

- Fremover vil vi trolig se at app-er erstatter enkelte områder av det som er blitt dekket av tradisjonell it-utvikling. Fremveksten av app-er vil skje sammen med det økende behovet for å løfte ut informasjon gjennom åpne programmeringsgrensesnitt, sier Krokan.

Ser mange bruksområder

Evry, tidligere EDB Ergogroup, utvikler fortløpende ulike typer app-er, både til internt bruk og for kunder.

- Vi har for eksempel tatt denne teknologien i bruk til timeføring og ser mange nye bruksområder fremover. Vi har foreløpig ikke etablert en intern app-store, men ser på ulike varianter for hvordan dette kan tilbys våre ansatte og som leveranser til våre kunder, sier informasjonssjef Torgeir Kristiansen.

Ifølge Kristiansen blir en intern app-butikk enda en måte å tilby løsninger til brukerne på. Her er det brukeren selv som velger funksjonalitet, fremfor å bli pålagt teknologi fra sentralt hold.

- På samme måte vil vi tilby BYOD (Bring Your Own Device) hvor brukerne selv kan velge klientplattform, hvor de kan kjøre virtuell desktop fra arbeidsgiver. Innovasjonen er blitt brukerdrevet, og it-avdelingen har en meget viktig rolle knyttet til å legge til rette og kvalitetssikre denne utviklingen best mulig for selskapet og dets medarbeidere.

Bank og finans

Kristiansen mener ikke at app-er endrer selve it-strategien, men at de støtter opp om eksisterende strategi, som innebærer og legger til rette for en stadig mer brukerstyrt hverdag.

- Foreløpig har vi bare sett begynnelsen på et it-teknologisk taktskifte som vil påvirke hele samfunnet i stor grad fremover. Her nytter det ikke å sove i timen dersom man ønsker å fremstå som en attraktiv arbeidsgiver for de nye generasjonene som er på vei inn i yrkeslivet, sier Kristiansen.

Bank og finanssektoren har tidlig kastet seg over forbruker-apper, men er også på banen når det gjelder profesjonelle app-er. DNB jobber med app-tjenester til bedriftskunder.

- Det endrer ikke informasjonsteknologiens rolle spesifikt i DNB, men vi må generelt bygge opp kompetanse på app-er og mobilløsninger. Det blir viktig at organisasjonen har god kompetanse på kundebehov, brukeropplevelse og design, sier Thomas Midteide, informasjonsdirektør i selskapet.

- Har app-ene endret it-strategien i DNB?

- Mobiltjenester har vært viktig for DNB i mange år, for eksempel innenfor Cash Management-systemer til bedrifter. Mer enn fremveksten av app-er i seg selv, har kundenes krav til at alle tjenester skal via nettbrett og mobiltelefoner blitt en viktig føring for utviklingen vår.

Vi forsøker å innføre "mobile first" i utviklingen for å møte dette kundebehovet, og jobber mot løsninger som er uavhengig av hvilken plattform man ønsker å jobbe på, sier Midteide.