- Apple har mye å vinne. IBM ikke fullt så mye.

- Apple har mye å vinne. IBM ikke fullt så mye.

Hvordan påvirker IBM-Apple-alliansen oss? Vi spurte analytikerne.

Natt til onsdag ble det kjent at Apple og IBM har innledet et omfattende samarbeid. Det skal pushe Apples nettbrett og telefoner mot IBMs storbedrifts-kunder, og IBM skal utvikle apper for Apples plattformer.

Hva blir resultatet? Hvilke apper skal lages? Hva består egentlig samarbeidet i? Det har vi ennå ikke fått vite så mye om.

- Uansett hva dette er, den store verdien ligger i at de to produktkategoriene vil fungere sammen. Det sier Nils Molin, tidligere IDC Norden, nå analysebyrået Radar.

- Om dette renner ut i sanden, så er ikke det så farlig. Poenget er at kunden skal oppfatte at de jobber sammen, tror Molin.

Han mener avtalen er en taktisk allianse, og at de skjer nå fordi Apple har en god posisjon hos forbrukerne, mens IBM har en god posisjon hos de største selskapene.

- Så Apple har veldig mye å vinne på dette. IBM har ikke fullt så mye, sier Molin.

- Hva tror du IBM-kundene som har valgt andre plattformer enn Apple mener om dette?

- Ja, hva synes de? IBM sier jo nå at "nå er det Apple som gjelder". Vi får tro IBM støtter andre plattformer også. Tradisjonelt har ikke Apple hatt mye støtte. Så kanskje dette er en måte å si at "nå er Apple også med", sier han.

- Dette er en kraftig uttalelse. Et sterkt commitment. Men det betyr jo ikke at man gir opp resten av verden, tror Molin.

Trenger partnere

Peder Hidas er mangeårig kommentator i Computerworld og senioranalytiker i Gartner Group. Han mener begge de to nye partnerne har hatt behov for en partner.

- Kanskje særlig IBM. Men det programvaretilbudet som IBM kan komme opp med, det er også bra for Apple, sier han.

Han mener vi må forutsette at IBM og Apple nå lager noe du ikke kan få med andre enn nettopp de to.

- Jeg kan tenke meg at de planlegger å få til løsninger de blir alene om. Men hva? Det er jo det som er hemmeligheten. De har nok noen planer, sier Hidas.

Det hele utspiller seg rundt mobilitet og skyen, tror han. Og han mener Apple er gode på mobilitet, og at IBM kan bli gode på sky, selv om de muligens ikke er der helt ennå.

- IBM føler seg utsatt og ønsker å styrke sin posisjon, sier han.

- Hvor viktig er denne avtalen for selskapene?

- Jeg klarer ikke å bedømme det.

Ingen svar fra IBM

- Apple-plattform og IBM-servere er svaret. Men hva er spørsmålet? Det får du nesten spørre dem om, sier Peter Hidas.

Vi har selvfølgelig ringt IBMs norske representanter for å intervjue dem om avtalen, men IBM Norge ser ikke ut til å ha vært øverst på lista over hvem IBM-ledelsen har forhørt seg med før avtalen ble skrevet under. "Alle henvendelser om denne avtalen skal gå via USA", er beskjeden. Så får vi oppdatere artikkelen hvis vi hører noe.

- Mitt inntrykk er at IBM-organisasjonen i Norge er langt unna det som heter strategi, sier Peter Hidas. Eks-sjef Endre Ragnes skal ha sagt at han var en slags vaktmester: Med mye å gjøre, men ingenting han skulle ha sagt.

Les om:

Enterprise