Apple hisser på seg media

Ny løsning for abonnement i iOS-applikasjoner skremmer mediebransjen.

Publisert Sist oppdatert

Mediebransjens interesse i iPad har vært stor. De mest optimistiske har ansett den for å være redningen for aviser og publikasjoner med synkende opplagstall.

Et av problemene med iPad som medieplattform har imidlertid vært at det ikke har vært mulig å ta betalt for avis- og bladabonnement. I stedet har utviklere og forlag måttet benytte seg av alternative løsninger, ofte ikke-optimale løsninger.

Ryktene har svirret lenge om at Apple har jobbet med å få på plass en abonnementsløsning, og på gårsdagens lansering av Rupert Murdochs «The Daily» kom nyheten.

Lanserer «In-App Subscriptions»

Frem til nå har Apple hatt en kjøpsfunksjon for apper kalt «In-App Purchases». Med denne er det mulig å ta betalt for innhold inne i en app, for eksempel for nye brett i et spill eller en ny utgave av en publikasjon. Denne løsningen innbærer imidlertid at inneholdet må kjøpes manuelt av brukeren.

Apples nye «In-App Subscriptions» gjør det imidlertid mulig for publikasjoner å ta betalt for løpende abonnementer - via brukernes iTunes-kontoer. Pengetransaksjoner skjer automatisk via iTunes, men løsningen er laget slik at den for eksempel ikke trekker penger om en publikasjon plutselig velger å sette opp prisen.

Strid om brukerdata og inntekter

Å få på plass en ordentlig abonnementsordning for iPad-publikasjoner vil kunne gjøre det enklere for både utgivere og kunder, men å få til en løsning som alle er fornøyde med er nok lettere sagt enn gjort. På forhandlingsbordet skal det ha vært særlig to temaer oppe til debatt: hvem som skal kontrollere brukerdata og hvordan abonnementsfortjenesten skal fordeles.

Apple skal for eksempel ikke ha vært spesielt villige til å dele brukerdata med forlagene, noe de gjerne trenger til annonsering og markedsføringsformål. Ifølge de nye brukervilkårene for iTunes Store ser det ut til at publikasjoner nå får tilgang på navn, e-postadresse og postnummer, men det ser ut til å være valgfritt, skriver Macworld.com.

Inntektsfordelingen er også problematisk. Apple tar 30 prosent av omsetningen på alle apper og in-app-kjøp, men det er usikkert om dette også vil gjelde den nye abonnementsordningen. Apple har ikke sagt noe om hvordan praksisen vil være, men det vil neppe bli godt mottatt av mediebransjen om så skulle være tilfelle.

Føler seg sviktet av Apple

Tidligere denne uken kunne vi fortelle om Sonys e-bok-applikasjon Reader som nylig ble avvist av Apple fordi den ikke fulgte selskapets retningslinjer hva gjelder «In-App»-kjøp.

- Vi krever at om en app tilbyr kunder muligheten til å kjøpe bøker utenfor appen, så må den samme muligheten være tilgjengelig for kundene inne i appen med vår «in-app purchase», sa en talsperson for Apple til amerikanske Macworld.

Ifølge Wall Street Journal har Apple dessuten gitt beskjed til utgivere som ikke gjør det mulig for kunder å kjøpe aviser og bøker via den innebygde kjøpsfunksjonen innen 31. mars at de risikerer å få sine applikasjoner utestengt fra App Store.

I Belgia og Frankrike har både utgivere og politikere fått konkurransemyndighetene til å se på saken.

Senere denne måneden møtes dessuten International Newsmedia Marketing Association i London for å diskutere Apples nye abonnementsordning. Organisasjonens europeiske formann Grzegorz Piechota sier til MocoNews at flere nå føler seg sviktet av Apple.