Bedrifter slakter Firefox-oppdatering

Bedrifter slakter Firefox-oppdatering

Store virksomheter er ikke et prioritert marked for Firefox, svarer Mozilla.

Mozilla har lansert Firefox 5 sammen med en fundamental endring i oppgraderingsplanene.

Les mer: Firefox 5 er klar: For lite, for fort?

For store bedrifter er endringen lite populær. De rekker ikke å teste en ny versjon av Firefox før en ny kommer. Siden hver ny versjon også stopper oppdatering av den forrige, blir kostnader og risiko for høye.

Fortsatt vekst

En av grunnene til at Firefox har kapret markedsandeler de siste årene er at den er blitt tatt i bruk i bedriftene. Grunnen er at nettleseren er administrerbar om lag på linje med markedsleder Internet Explorer. For større virksomheter er det å ha kontroll over innstillinger og versjoner av applikasjoner i bruk vesentlig for å holde sikkerheten oppe og brukerstøttekostnadene nede. En nettleser er i tillegg en helt vesentlig kjerneapplikasjon som ikke kan tillates å rote det til.

I samband med lanseringen av Firefox denne uka ble versjonsplanen framover avdekket, med en ny versjon annenhver måned. Versjon 9 kommer dermed i tide til julaften. Samtidig ble sikkerhetsstøtten til tre måneder gamle Firefox 4 avsluttet. Firefox 5 er nyeste sikkerhetsoppdatering til Firefox 4, sa Mozilla til Computerworld nyhetstjeneste.

- Det er slag under beltestedet å avvikle oppdateringene til Firefox 4. Jeg står i den skvisen der jeg må velge å rulle ut Firefox 4 med mulige sikkerhetshull som aldri kommer til å bli tettet, starte en ny testrunde med noen tusen applikasjoner for å se om Firefox 5 er et godt alternativ eller beholde en sikkerhetsoppdatert Firefox 3.6.x, sier John Walicki hos IBM ifølge Computerworlds nyhetstjeneste.

Walicki er sjef for arbeidsflate og mobilitet hos it-direktøren i IBM. Hundreåringen IBM valgte å standardisere nettleseren til Firefox i fjor.

Måneder med Firefox-testing bortkastet

I en bloggkommentar til systemdesigner Mike Kaply utdyper Walicki hvorfor store virksomheter har grunn til å være grinete for endringene.

- Jeg har en halv million brukere som bruker Firefox 3.6. Vi er nettopp ferdig med å teste Firefox 4 med flere tusen interne nettapplikasjoner. Flere hundre applikasjonseiere og deres testgrupper har drevet med dette i måneder og forberedt en overgang. Tilpassinger og tillegg er utviklet og klare for versjon 4. Opplæring, dokumentasjon og informasjon til alle ansatte er klare for en utrulling i tredje kvartal. Nå er all tidsbruken i realiteten bortkastet, skriver Walicki.

IBM er i likhet med andre virksomheter i en kattepine: De kan ikke rulle ut en usikker Firefox 4 uten oppgraderingsmuligheter. De kan ikke starte på nytt med Firefox 5 fordi de risikerer at Firefox 6 i august eller Firefox 7 i september nuller ut eldre versjoner av Firefox igjen.

Dette er også hva Mozilla-stiftelsen tenker å gjøre. De gir i essens fullstendig blanke i innvendingene mot Firefox-oppgraderingstimeplanen, og vil stoppe oppdateringene av foregående versjon for hver nye.

Greit hjemme, ikke på jobb

Hyppige, stille oppgraderinger av applikasjoner er greit og ofte foretrukket av vanlige brukere. Standard applikasjoner med standardoppsett og krav om enkel, lite merkbar it-sikkerhet gjør at automatiske oppdateringer som regel går greit. Virksomheter med brukerstøttekrav, sikkerhetskrav og en makrellstim av egenutviklete applikasjoner har flere og større hensyn å ta for at alt skal spille sammen uten problemer.

- En versjonsoppgradering er et rødt flagg for store virksomheter om at programvaren er drastisk endret og må kontrolleres slik at den passer inn i virksomheten. De fleste virksomheter har lært den harde veien at ny programvare eller maskinvare skal testes grundig før de tas i bruk, sier Al Hilwa, analytiker i IDC.

- Dette illustrerer også hvorfor Microsoft tar det roligere og varsler tidligere og mer grundig hva som ligger i hver ny versjon av Internet Explorer. Det illustrerer også hvorfor de støtter eldre versjoner av sin programvare så lenge, poengterer Hilwa.

Bedriftene ikke viktig for Firefox

Det er ingen trøst å få fra Mozilla. Der ser de ikke bedriftsmarkedet som viktig i det hele tatt.

- Store virksomheter har aldri vært en sentral målgruppe for oss. Vi ser heller ingen grunn til å konsentrere oss om eller bekymre oss om denne type marginale brukermiljøer. Dette er en dråpe i havet, eller minimale promiller av vår totale brukerbase, sier direktør Asa Dotzler i Mozilla i en bloggkommentar til Kaply.

Det er så man hører champagnekorkene hele veien fra Microsoft-hovedkvarteret i Redmond, noe også en systemutvikler i Illinois skriver i et svar:

- [Dotzler] sier egentlig at Mozilla ikke bryr seg om virksomheter. Mener de at store brukergrupper skal limes til Internet Explorer? Er ikke det i sterk motsats til alt Mozilla og Firefox står for? skriver en oppgitt Christopher Johnson i selskapet Geneca.