Bouvet kjøper emnekart-spesialist

Konsulentselskapet Bouvet kjøper alle aksjene i Ontopia, et spesialistmiljø innen ISO-standarden emnekart.

Publisert Sist oppdatert

Ontopia og Bouvet er blitt enige om at Bouvet kjøper alle aksjer i Ontopia, et av verdens ledende spesialistmiljøer innenfor ISO-standarden emnekart (Topic Maps). Avtalen innebærer overtakelse av Ontopias ansatte, kunder og produktportefølje, og vil innebære en ytterligere forsterkning av Bouvets satsing på emnekart, ifølge en pressemelding.

Emnekart (Topic Maps) er en ISO-standard som er utviklet for å organisere data. Emnekart gjør gjenfinning, sammenkobling og deling av informasjon enklere for brukeren fordi informasjonen organiseres ut fra hva den handler om og ut fra hvilke emner som henger sammen. Fordi det er informasjonens betydning som er sentral kalles emnekart en semantisk standard.

Ontopia har levert systemer til kunder som Shell, US Department of Energy og Hitachi, og har et sterkt renommé både i Norge og internasjonalt. Selskapet har i stor grad påvirket arbeidet med ISO-standarden via deltagelse i ISO-komiteen, og er miljøet som innførte emnekart i Norge.

Strategisk riktig

- Å få Ontopias dype kompetanse på emnekart om bord i Bouvet er veldig spennende. Det styrker vår ambisjon om å kunne levere en bredt spekter av emnekartbaserte løsninger. Med dagens fokus på semantiske standarder er timingen perfekt, sier Ole-Jørgen Tallaksrud, leder av forretningsutvikling i Bouvet.

- Vi så etter måter å vokse videre på, og vurderte Bouvet som det beste alternativet. Bouvets brede kompetanse komplementerer vårt eget smalere fokus svært godt, sier Lars Marius Garshol, CTO i Ontopia.