BP forsøker å kjøpe godvilje på Google

BP forsøker å kjøpe godvilje på Google

Oljeselskapet BP kjøper reklameplass for "oil spill" på Google. Vil fortelle folk hvor flinke de er til å rydde opp.

I et forsøk på å redde stumpene av sitt nå temmelig frynsete omdømme har BP kjøpt den øverste reklameplassen som dukker opp når man søker på "oil spill" i Googles søkemotor.

Hensikten er angivelig å fortelle folk hvordan BP gjør sitt for å rydde opp i katastrofen, det er i alle fall hva teksten som ledsager lenken forteller.

"Info om oljesølet i Mexico-gulfen. Les mer om hvordan BP hjelper til," heter det, løselig oversatt.

- Det virker som BP tror at folk er så naive at de vil velge BPs versjon av historien, framfor for eksempel uavhengige kommentarer og live video som stadig vekk forteller at situasjonen ikke ser særlig bra ut, skriver Chris Matyszczyk hos det anerkjente teknologinettstedet Cnet.

Chris Matyszczyk er en prisvinnende og anerkjent kreativ direktør som blant annet driver med markedsførings- og reklamerådgivning for store internasjonale selskaper. Han er også skribent og medlem av Cnet Blog Network, og har i en årrekke jobbet med PR og markedsføring for mer enn 200 klienter rundt om i verden.

BP skryter

nettsiden som reklameplassen i Google lenker til, forteller BP blant annet at de vil opprette et fond med penger fra oljen som samles opp fra oljesølet. Dette fondet skal finansiere opprydding og bevaring av naturreservater langs den forurensede kystlinjen.

BP skryter i tillegg av at opprettelsen av fondet er å gjøre mer enn hva som kreves i henhold til gjeldende lov om oljeforurensing.

- I en så alvorlig situasjon ville antakelig den beste responsen vært å fokusere på handling framfor ord. Mer direkte språk som "vi har tabbet oss skikkelig ut, dette er hva vi gjør for å prøve å rette på det," hadde nok vært mer passende, skriver Chris Matyszczyk.

Ville fått sparken

I etterkant av oljekatastrofen har BP leid inn politiske konsulenter fra selskapet Purple Strategies. I samråd med disse gikk sjefen for BP, Tony Hayward, ut med en tv-sendt reklame der han hevder å ha "sterk støtte fra regjeringen."

Dette høres merkelig ut sett i lys av at president Obama har sagt til NBC at han ville gitt Hayward sparken.

Hayward har beskrevet oljekatastrofen som "relativt liten."

"Han [Hayward] ville fått sparken av meg for sine uttalelser," sa Obama til NBC.

Enterprise