- Brukerne vet best

- Brukerne vet best

- Ikke tving teknologi på folk. Det mener British Telecom-sjef Ian Livingston, bedriften med egen Facebook.

- Forstå hva som er viktig. Start med prosessen, ikke teknologien, sier Ian Livingston, administrerende direktør i BT.

Han stod bak hovedforedraget onsdag morgen på Gartner Symposium i Cannes, og ble intervjuet av Mark Raskino og Scott Morrison, begge fra Gartner. Livingston mener man ikke skal dytte teknologi over hodet til folk. I stedet skal man starte med folket, og høre hva behovet er, ifølge British Telecom-sjefen.

- Før startet teknologien med at store bedrifter fant den opp. Nå er det brukerne som er først ute. Noen av vår bedrifts beste oppfinnelser kommer fra it-avdelingen vår, men man må bruke minste motstands vei og lage applikasjoner folk bil bruke

Brukerorientert

Selv har bedriften hans utviklet sitt eget Facebook-aktige sosiale nettverk. Det har faktisk fungert i bedriften. Men ifølge Livingston har de ikke solgt det inn til brukerne som Facebook.

- Jeg sier ikke til våre ansatte at nå har vi vårt eget sosiale nettverk. Jeg sier nå har vi et sted du kjappere og enklere kan finne og dele informasjon.

Han mener det er fire suksesskriterier involvert., hvorav du må svare ja på minst to for at det i det hele tatt skal fungere.

- Er det billigere, bedre, enklere eller raskere, ramser sjefen opp.

- Det handler ikke om å tvinge verktøy på folk. Det handler om å gi dem verktøyene de trenger.

Ellers er han enig med gårsdagens hovedtalere at den økonomiske krisen vil nå it-verden og at du bør være forberedt. Selv opplevde selskapet hans en solid knekk på børsen for ikke så lenge siden.

- Vi vokser fort, og kundene vil ha det vi selger. Økonomisk har vi det veldig bra, men vi så oss nødt til å kutte i prisene våre, noe vi gikk ut og sa, sier han.

Livingston tror vi bør ta utgangspunkt i at den kommende tiden blir tøff, særlig i vest.

- Vi må levere mer effektivt og billigere, sier han.

I tillegg mener han vi må bli mer fleksible. Et klassisk problem er ifølge han at bedrifter for eksempel har masse produksjonskapasitet i Europa – men alt for få salg, mens det i USA for eksempel er masse salg, men for lite produksjonskapasitet.

Knallhardt, grønt og fleksibelt

Livingston sier BT tar utgangspunkt i at ting blir knallhardt.

- Deretter bygger vi planene rundt dette. Jeg har brukt mine siste ni måneder på å fortelle mine ansatte at det blir tøffe tider, sier han.

- Det er harde tider, og du må ta grep. Ikke tvil på det. Men husk også at tilfeldig vold er dårlig. Du kan heller kutte på en måte som forbedrer forretningen. Man må se dette fra riktig ende av teleskopet.

Det er flere ting han mener tjener alles interesser. En ting er grønn tankegang.

- Tenker du på global oppvarming, og betyr det noe om du tenker på det?, spør intervjueren Raskino.

- For å svare: Ja, jeg tror på det, og nei, det betyr ikke noe at jeg gjør det. Ved å implementere grønn it har vi redusert kostnadene med over 60 prosent siste tiår. I tillegg har det gitt oss nye kundekontrakter. Så det er både bra for planeten og det sparer penger. En enkelt beslutning å ta, sier Livingston.

I tillegg bruker selskapet telekonferanser. BT-sjefen sier han har stor tro på hjemmekontor.

- Hvorfor?, spør Morrison, den andre intervjueren.

- Det sparer penger, svarer Livingston.

I tillegg sier han det gir BT mulighet til å bruke deltidsansatte mer effektivt, for eksempel pensjonister som bare jobber et par timer i uka. Det blir altså mer fleksibelt for de ansatte.

- Vi har en del folk som er pensjonert eller funksjonshemmet som bare jobber et par timer i uka, og de gidder jo ikke dra til kontoret vårt for det. De jobber hjemmefra, sier Livingston.

Så hovedkonklusjonen fra han er altså: Brukerne tar over styringen, gi dem verktøyene de trenger.

- Det handler ikke om å tvinge teknologien på folk, det handler om å gi dem verktøy, gjentar Livingston.

Enterprise