Capgemini med ny konsulentstrategi

Capgemini med ny konsulentstrategi

Vil selge nye tjenester til bedriftene og ansette tusen yngre konsulenter.

For andre gang på to år legger Capgemini Consulting om strategien.

Den nye planen inkluderer å ansette opptil tusen nye hoder – særlig yngre mennesker med peiling på sosiale medier og digital transformasjon, skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Flere konsulentselskaper tror på en radikal endring i nettverdenen. Et annet fransk selskap, faktisk Europas tredje største selskap innen it-tjenester - Atos Origin - er klar til å kutte ut epost som internkommunikasjon i selskapet.

Ifølge Pierre-Yves Cros, administrerende direktør for Capgemini Consulting, er det mer enn epost som er på vei ut. Det siste tiåret har konsulentvirksomhet handlet om «smarte hoder som kan analysere», mener han.

Men de siste årene har disse tjenestene blir vanskeligere å selge, etter hvert som flere selskaper har ansatt egne folk til dette.

Også på andre måter har markedet endret seg:

- Mye av konsulentarbeidet pleide å handle om å samle inn data, men nå kan det gjøres i få minutter ved å søke på internett, mener Cros.

Den yngre garde

Han mener oppskriften til suksess er å tilby nye typer konsulenttjenester, tjenester som fokuserer mer på innovasjon, kundeforståelse og risikohåndtering - heller enn kostnadskutt og produktivitetsforbedringer.

- Selskaper som ønsker å forbli konkurransedyktige kan ikke bare kutte i svingene og kostnadene, de må endre måten de lærer om sine kunders behov, mener Cros.

Selskapet ønsker derfor å rekruttere mellom 800 – 1000 nye og unge ansatte.

- Yngre ansatte skjønner hva vi mener, vi trenger ikke gi dem opplæring i disse nye verktøyene – men vi vil fortsatt trenge erfarne folk, sier sjefen.

Ukomfortable eldre

Hva dette vil bety for lønnskostandene er vanskelig å si, å senke alderspydamiden pleier vanligvis å drive snittlønnen ned. Samtidig vil nye tjenester gjøre at Cap kan ta bedre betalt, og dermed også betale mer til sine ansatte.

- Vi mener verdien vi oppnår er mye høyere enn i klassisk konsulentvirksomhet. Det handler om betaling for økt verdi heller enn kostnadsbesparelser, sier Cros.

Men 1000 nyansatte, betyr ikke automatisk 1000 nye stillinger i Capgemini. Cros forventer blant annet at enkelte i selskapet sier opp.

Toppsjefen vet ikke hvor mange som vil forlate skuta for egen maskin, men påpeker at enkelte av de nåværende ansatte nok kommer til å være såpass ukomfortable med den nye retningen skuta tar at de frivillig går planken.

Forrige gang Capgemini la om strategien var i april 2009, da selskapet samlet ulike nasjonale og regionale konsulentaktiviteter i Capgemini Consulting.

Capgemini har i dag 109.000 ansatte globalt, hvorav nærmere 5.000 jobber i Capgemini Consulting. I Norge har selskapet 750 ansatte, hvorav 80 jobber i Capgemini Consulting.

- I i Norge skal vi ansette cirka 150 nye hoder i år. Både helt unge fra høyskole og it-folk med erfaring, sier Gunilla Resare, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Capgemini Norge.

Les om:

Enterprise