Dell lanserer hybrid salgsmodell

Dell lanserer hybrid salgsmodell

Direktesalgsmodellen som gjorde Dell til verdens største pc-leverandør, forkastes.

Dell har kunngjort at selskapet ikke lengre utelukkende skal drive direktesalg.

Det er ingen hemmelighet av både HP og IBM har kapret markedsandeler og i enkelte sektorer gått forbi Dell i bedriftsmarkedet de siste årene. Med tanke på at 85 prosent av Dells omsetning kommer fra bedriftene, var det tvingende nødvendig med en strategisk kursendring.

Bedriftenes behov for eksperthjelp har vokst i takt med den økende kompleksiteten i it-infrastrukturen, og direktesalgsmodellen skal nå erstattes av en hybridmodell, som blant annet medfører partnersalg og konsulenttjenester.

Project Hybrid

- HP and IBM tilbyr enten maskinvare som ikke leverer eller dyre løsninger som krever en hær av konsulenter å implementere, sa Jay Parker, sjef for Dells PowerEdge Server-avdeling, under en presentasjon torsdag.

”Project Hybrid” skal forenkle innkjøpsprosessen for direktesalgskundene i bedriftsmarkedet, samtidig som Dell nå skal tilby tjenester som skal konkurrere med HP og IBM. Dell skal levere fullstendige løsninger istedenfor bare å selge bokser. Programvare, tjenester og systemarkitektur skal tilpasses bedriftenes behov, eksempelvis ved å la maskinvare bli prekonfigurert og optimalisert for virtualisering.

Dell presenterte også nye og mer energieffektive produkter som indikerte at selskapet i fremtiden vil drive mer forskning og utvikling, og ikke bare serieprodusere standardiserte produkter som slår konkurrentene på pris.

LES OGSÅ: Dell vil selge færre bokser

Koblet med en forenklet innkjøpsprosess og teknisk støtte før og under installering skal hybridstrategien føre Dell tilbake til topps.

Les om:

Enterprise