Derfor ga Google opp Yahoo

Derfor ga Google opp Yahoo

For sterkt press fra det amerikanske justisdepartementet stakk kjepper i hjulene for samarbeidet mellom Yahoo og Google.

Google offentliggjorde tidligere denne uken at de gir opp planene om et annonsesamarbeid med Yahoo.

Etter fire måneder med stanging mot reklamebransjen og myndighetene både i USA og EU, som mente det hele ville svekke konkurransen, sier selskapet via en blogg at flørtingen med Yahoo er over.

- Kan ikke presse på

- Å presse på ga ikke bare risiko for juridisk kamp, men ga også skade på verdifulle partnerskap, skrev Google-direktør David Drummond i bloggen.

- Vi føler at avtalen ville vært god for forlag, reklameselskap og brukere – og selvsagt Yahoo og Google. Vi er selvsagt skuffet over at dette ikke fører frem. Men vi skal ikke la et prospekt med en langvarig juridisk kamp distrahere oss fra vårt kjerneoppdrag, heter det videre.

”Anti thrust”

Google-Yahoo-avtalen har nemlig ikke gått upåaktet hen. De to havnet under press fra store reklamegrupper som sa at avtalen ville drepe konkurransen og heve reklameprisene.

Det amerikanske justisdepartementet mente dessuten det hele måtte gjennom en ”anti trust”-etterforskning. Enkelte har nemlig hevdet Google vil sluke Yahoo som et sort hull.

Les om:

Enterprise