Designvaktmesteren

Designvaktmesteren

Dag Honningsvåg i Making Waves vil skape begeistring gjennom opplevelser og gjøre it mer analogt.

- Jeg har vært så heldig å møte Steve Jobs. Han hadde en voldsom autoritet. Og var arrogant som bare rakker'n. Men jeg var imponert over hans karisma, sier Dag Honningsvåg.

Det er kanskje ikke rart at vi kommer innom Steve Jobs flere ganger underveis i intervjuet med Honingsvåg. Nyheten om at Apples gründer er død er bare et døgn gammel da vi møter ham i de nye lokalene til Making Waves i Oslo sentrum. For Making Waves-sjef Honningsvåg er Apple et forbilde når det kommer til å kombinere teknologi og design.

Også Jobs’ tale fra Stanford University i 2005, som har blitt en Youtube-hit med over 10 millioner visninger, er godt kjent for Honningsvåg. Her forteller Jobs om sitt eget liv og hvordan mange ulike lærerike erfaringer senere kommer sammen i Apple. Men også om å miste jobben i Apple og det å leve med døden i kroppen.

- Jeg kjenner meg igjen i mye av det som Jobs forteller i den talen og måten han håndterer livets svingninger på. Samtidig er jeg så heldig at jeg aldri har opplevd veldig dramatiske personlige hendelser, sier han.

Sommerjobb og toppleder.

Det er selvsagt mange forskjeller mellom Jobs og Honningsvåg. Men også sistenevnte har opplevd å måtte si midlertidig farvel til sin egen "forretningsbaby". For ti år siden brøt en gruppe ut av Adcore for å starte Making Waves. Honningsvåg var med i startfasen, men fikk en karantene på 18 måneder fra sin gamle arbeidsgiver. Han fikk lov til å jobbe overalt, men ikke i det nyopprettede selskapet.

- Da denne perioden var over så it-verden helt annerledes ut. Etter dotcom slet alle selskaper i dette segmentet. Det siste Making Waves trengte på det tidspunktet var flere i toppledelsen. Da begynte jeg i Computer Associates.

Men før dette hadde sunnmøringen allerede hatt en imponerende karriere. Etter bare ett år på Norges Markedshøyskole (nå BI), for å sikre seg eksamen som markedsøkonom, startet han i Professional Systems.

- Jeg elsker å jobbe. Det har jeg alltid gjort. Jeg har lært mye i mitt liv, men har aldri tatt mer offisiell utdannelse. Den erfaringen jeg har kommer fra jobbene jeg har hatt, sier han.

1984 var en spennende tid i it-bransjen. Både Apple og IBM lanserte denne tiden sine første personlige datamaskiner. Det endret terrenget, mener Honningsvåg.

- De første årene var en fantastisk tid, pc-ens spebarnsår. Det var også en viktig periode i min karriere. Jeg arbeidet meg opp fra selger til salgssjef, og senere som administrerende direktør, forteller Honningsvåg, som siden stort sett har hatt topplederstillinger.

I 1993 ble Professional Systems en del av Computer 2000 (nå Tech Data), hvor han ble frem til 1996 som administrerende direktør. Etter dette fikk han lederjobben i Telenors kabelsatsing Telenor Avidi, hvor han var i tre år.

- Det var en overgang til en stor organisasjon, men som var en miks av bedriftskulturer siden det var mange små selskaper som hadde blitt kjøpt opp. Jeg har aldri jobbet så intensivt som den tiden med multikulturbygging. Det å skape en helhetlig kultur krevde mye energi.

En falsk tone

Det er nettopp kulturbygging som har blitt Honningsvågs viktigste budskap i næringslivet. Både eksternt mot kunder, men også internt for de ansatte. At kultur kan være utfordrende opplevde Honningsvåg da han i 2008, etter seks år i Computer Associates, skiftet til Opera Software. Eventyret varte ikke lenger enn ett år.

- Opera hadde helt tydelig en kultur hvor jeg ikke passet inn. Det er et fantastisk selskap og jeg beundrer Opera for hva de har fått til internasjonalt og ikke minst alle menneskene som jobber der. Opera er en smeltedigel. Jeg lærte mye det året jeg jobbet der.

- Det er ingen tvil om at Jon (von Tetzchner, red. anm.) er svært dyktig, men han er også en gründer. Jeg opplevde en mangel på struktur i Opera. Det var veldig uformelle beslutningslinjer, og for meg var det ikke lett å forstå hvordan beslutninger ble tatt. Det var en slags evolusjon uten mye dokumentasjon. Det var også nytt for meg å sitte på nivå to, under topplederen. Jon og jeg hadde veldig forskjellige meninger om hvordan ting skulle være.

Heldigvis for Honningsvåg kom akkurat da telefonen som førte han tilbake til Making Waves. Selskapet hadde vokst voldsomt gjennom årene og det var plass for en ny leder.

- Jeg brukte nøyaktig 15 sekunder på å bestemme meg da Eiliv Liljevik, som den gang var styreleder, ringte. Timingen var veldig riktig og endelig kunne jeg jobbe i bedriften jeg hadde vært med på fødselen til, sier han.

Webløsning ikke nok.

Honningsvåg har bygd opp erfaring gjennom en lang karriere i ulike selskaper, små og store, både norske og internasjonale. Og nå har han akkurat har rukket å bli 50 år.

- Det er en fantastisk alder. Jeg føler meg voksen nå, ting er annerledes enn for 10-20 år siden. Men likevel føler jeg meg ung. Det er en refleksjon at tiden går fort.

Kanskje derfor har opplevelse blitt et viktig stikkord for Honningsvåg.

- Da vi feiret tiårs-jubileet tok vi med alle ansatte på en fantastisk tur opp gjennom Gudbrandsdalen med to gårdsbesøk, middag hos Arne Brimi i Brimiland før ferden gikk videre til Geiranger og med Hurtigruta til Ålesund. Det handler om å skape opplevelser som skaper begeistring. Det er drivkraften vi trenger, og det prøver vi også å skape i alt vi gjør for våre kunder.

Her dukker Steve Jobs opp igjen, og måten Apple har skilt seg ut fra de fleste andre it-selskaper.

- Det handler om å bruke design for å skape opplevelser. Gjennom gode brukeropplevelser skaper man et godt rykte som sprer seg selv.

Honningsvåg peker blant annet på at det i dag ikke er nok med en nett-tjeneste for å friste brukerne. Internett er bare ett av møtepunktene i forbindelse med kjøp av et produkt eller en tjeneste. Kvaliteten på ulike produkter og tjenester er ofte relativt lik. Det som gir utslaget er hvordan kundene opplever forskjellene mellom dem.

- Det er stor konkurranse der ute, og alle har nettløsninger og gjerne apps på mobilen. Da handler det om levere en god helhetlig kundeopplevelse. Det vil si tjenester som er gode og konsistente på tvers av alle møtepunkt og over tid.

Sosiale medier er relevante i denne utviklingen. Forbrukermakten blir sterkere og sterkere ettersom man gjennom alle slags nettsteder kan dele erfaringer med andre forbrukere, uansett om det handler om et moteprodukt, en film eller en helsetjeneste.

- Brukergenerert innhold basert på erfaring er fryktelig viktig for alle organisasjoner og bedrifter. Det bestemmer på en måte kvaliteten på produktet du lever av. Det må alle ta inn over seg. Det handler ikke lenger alene om markedsposisjon, det handler om at du omtales riktig av kundene. Kjøper du et produkt legger man det fort ut på Twitter eller Facebook. Det er kundene som på mange måter har blitt det viktigste markedsføringsorganet, sier Honningsvåg.

Denne trenden blir viktigere og viktigere. Han råder derfor også organisasjoner i noen sammenhenger til å opprette en ny stilling.

- Tar man kundene sine virkelig på alvor, må også ansvaret for den helhetlige kundeopplevelsen være plassert et sted. For å sikre forankring og mandat, kan man tenke seg å opprette en lederstilling som "chief experience officer" eller CXO, noe vi har sett dukke opp enkelte steder i utlandet.

Det betyr at også Making Waves er blir mindre digitalt fokusert. En analog faktor som helhetlige kundeopplevelse blir det viktigste. Men det er en tilnærming som handler om både de digitale og analoge møtepunktene.

- Det nytter ikke med en god nett-tjeneste hvis man møtes i døren eller på telefonen av en sur ansatt.

Igjen henviser Honningsvåg til Apple.

- Tenk på en Apple-butikk. Det er en opplevelse i seg selv. Det handler om å rendyrke konseptet ditt. Hos en slik leverandør er man villig å legge igjen mer penger.

Etiopia og Seuol.

Et annet navn som kommer frem er Tim Brown, forfatter av blant annen boka "Change by design". Han er CEO i det amerikanske selskapet selskapet IDEO, som faktisk designet den første Apple-musen. Boka handler om designtenkning.

- Vi bruker designtenkning som tilnærming. Beviset på dette finner man på veggene hos oss. Der det henger det mange skisser som er et resultat av kreative prosesser.

Men design og gode ideer er ikke nok. Det handler også om hardt arbeid.

- Jeg kan bekrefte at jeg har jobbet mye i mitt liv. Jeg har vært heldig med en hustru som har stilt opp og på mange måter har ofret sin karriere. Men jeg har tatt meg tid til ungene mine, selv om jeg har vært borte ofte. Vi har reist mye med familien, både til hytta vår ved Flø i Sunnmøre og til utlandet.

Reiser har vært en viktig del av Honninsvågs liv. Mest inntrykk gjorde et opphold i Etiopia i regi av Kirkens Nødhjelp for ti år siden.

- Det var en hel spesiell opplevelse. Afrika er et fantastisk kontinent. Ellers har jeg stor sans for amerikansk kultur. Men jeg er også veldig glad i byer som Seoul og Tokyo. Respekten man har for eldre i Japan og Sør Korea er noe vi kan lære mye av i Norge.

- Og hva kan vi andre lære av Honningsvågs karriere?

- Det er viktig å finne en indre motivasjon i jobben. Muligheter er mange i dag, ingen trenger å finne seg til rette i en jobb de ikke trives i.

Og han avslutter:

- Jeg har et sterkt behov for å påvirker organisasjonene jeg jobber i. Selv ser jeg på meg selv som en tilrettelegger for gode prosesser. Jeg er egentlig en slags vaktmester, jeg må sørge for at alt på huset fungerer som det skal.

Les om:

Enterprise