- Direktesalg-modellen på vei ut

Ementor har inngått en ny rammeavtale med Akerhus Fylkeskommune. – Slike kontrakter er et resultat av at direktemodellen er i ferd med å forsvinne, mener Ementors Steinar Sønsteby.

Publisert Sist oppdatert

Ementor er valgt som leverandør til rammeavtale for anskaffelse av it-utstyr og tilhørende tjenester til Akershus fylkeskommune og Aurskog-Høland kommune. Ementor vil være en av tre leverandører til avtalen, som har en estimert verdi totalt på opp til 90 millioner kroner over 3 år, med mulighet for 1 års forlengelse.

Ementors administrerende direktør, Steinar Sønsteby, mener at kontrakten er nok et eksempel på at kunder i økende grad foretrekker en helhetlig leverandør fremfor direkte bestilling hos produsentene.

- Den såkalte direktemodellen er ikke lenger å foretrekke siden den ikke gir kunden noen form for fordeler. Den har blitt introdusert på et tidspunkt man kunne tenke å forebedre prisen på produkter. Men i dag fungerer ikke det lenger, sier Sønsteby til Computerworld.no.

Internasjonal trend

Ementorssjefen mener at selskapet hans får mer og mer gjennomslag for sin formidlingsrolle.

- Vi kan levere en produktbredde og kompetanse som gir kundene valg. Bruker du en direkte modell, kan du bare velge en leverandør. Hos oss, eller lignende selskaper, kan du velge ulike løsninger fra ulike leverandører på samme sted, sier han.

Han henviser til Dell, it-bransjen prima motor bak direktesalg-modellen. Selskapet har nylig endret strategien, og har inngått avtaler med forhandlere om salg av pc-er og pc-utstyr.

- Til og med Dell har gått vekk fra direkte salg og innser at videresalgskanalen er viktig. Så dette er ikke noe vi har funnet på alene. Dette er heller ikke en norsk trend, men en internasjonal trend. Store infrastruktur-integratorer som oss gir kundene mange fortrinn, sier Sønsteby.

Kundene får også mer fleksibilitet til å velge og skalere løsninger, mener Sønsteby.

LES OGSÅ: Ementor-avtale med Hordaland fylke