Du skal gjøre jobben for Google

Du skal gjøre jobben for Google

Google vil at du selv skal velge hvilke annonser du blir eksponert for på nettet.

Google ønsker ikke lenger bare å tilpasse annonsene på faktiske søk som du gjør, men også tilpassede annonser på nettsidene de besøker. Du skal selv kunne velge interessekategorier for annonsene som vises.

I en betatest av den nye tjenesten vil Google vise annonser på Youtube og nettsider til selskapets partnere, noe som gir annonsørene en mulighet til treffe målgrupper innenfor brede kategorier som sport, hus og hage, biler eller husdyr. Dette skriver produktdirektør Susan Wojcicki i et innlegg på Googles offisielle blogg.

LES OGSÅ: Microsoft tester ny søketjeneste

Google sikter seg i dag inn på nettsurferne fra to sider. Enten basert på ordene man benytter på deres søkemotor, eller basert på innholdet på nettsider som er med i annonsesamkjøringen Adsense.

Annonser vist på denne måten vil imidlertid bare reflektere innhold nettsurferen er interessert i akkurat der og da, mens den nye tjenesten er tenkt tilpasset til generelle interesser - uavhengig av søkene eller innholdet på sidene som blir besøkt.

For eksempel vil en person som har registrert seg som interessert i løping, kunne få annonser på joggesko selv om han eller hun er ute på nettet for å lete etter oppskrifter til dagens middag.

Jan Grønbech er sjef for Google Norge. Han sier i en pressemelding fra selskapet at de mener annonser er en verdifull informasjonskilde som kan koble mennesker til produkter, tjenester og ideer som interesserer dem. Ved å gjøre annonser mer relevante og forbedre kontakten mellom annonsører og deres brukere, kan selskapet skape større verdi for alle.

- Vi tror vi kan gjøre nettannonsering enda mer relevant og nyttig ved å benytte tilleggsinformasjon om de nettsidene som brukerne besøker.Vi kan dermed bruke interessekategoriene til å vise mer relevante tekst- og displayannonser. Dersom en person reiser mye og derfor besøker mange reisesider, vil Google kunne vise personen flere reiserelaterte annonser, sier Grønbech i meldingen.

Datatilsynet har innvendinger mot modellen. Les videre på neste side.

Enterprise