Duell: Hvor viktig er størrelsen?

Harald Tellmann i ASP Norge og Terje Mjøs i Ergo Group er uenige. Er oppkjøpsraidet i outsourcingsbransjen til det beste for kundene?

Publisert Sist oppdatert

Tidligere denne måneden ble det kjent at Postens it-selskap ErgoGroup legger 912 millioner kroner på bordet for å sikre seg kontroll over børsnoterte Allianse. ErgoGroup har tidligere overtatt outsourcingsvirksomheten til Ementor, og den norske operasjonen til Fujitsu Services.

Oppkjøpsgeneral Terje Mjøs (TM) i ErgoGroup møter sjefen i rådgivningsselskapet ASP Norge, Harald Tellmann (HT), til duell.

- Ergo Group har på kort tid kjøpt både outsourcingsleverandørene Ementor og Allianse. Er dette til det beste for kundene?

HT, ASP Norge: - Nei, dette er ikke noen fordel for kundene. Færre leverandører, i et markedssegment der det allerede er få aktører, medfører mindre konkurranse og mindre mangfold i markedet. Dette vil derfor bidra til at flere kunder må vurdere utenlandske aktører får å skape nødvendig konkurranse. ASP Norge bistår en rekke kunder med utkontraktering av it-driftstjenester, derfor ser vi hvor viktig konkurranseelementet er for å skape god balanse i slike prosesser.

TM, Ergo: - Ja! Oppkjøpene betyr flere kunder å fordele investeringer knyttet til teknologi og kompetanse på. I vår bransje er lønnsom vekst nødvendig for å skape storskala produksjonsmiljøer. Dette gir kundene sikrere drift, lavere kostnader og tilgang til nye tjenester. Ementor og Allianse styrker vår SMB-satsning. Ved å standardisere mer kan SMB-kunder ta ut de samme kostnadsmessige gevinstene som større virksomheter. Konkurransen i SMB-markedet foregår regionalt. Allianse gir bredere geografisk dekning som gjør det mulig å tilby konkurransedyktige it-tjenester til enda flere SMB-kunder.

- Hvorfor er ErgoGroup såpass aggressive i sine oppkjøp?

HT, ASP Norge: - Aggressiviteten kan tyde på en gjennomtenkt strategi for å fjerne konkurranse og penetrere markedet. Ergo Group har tidligere annonsert sin satsing i dette markedssegmentet gjennom forretningsmodellen til ErgoRunit, og med de nye selskapene om bord har de skaffet seg både kundeportefølje og ressurser til å betjene dette markedet bedre.

TM, Ergo: - Vi vokser i den takt vi mener er forsvarlig, og bestemmer ikke tidspunktet for når mulighetene dukker opp. Vi gjør hele tiden en vurdering om et case passer inn i vår strategi og gir lønnsomhet. Dette var tilfelle for både Ementor og Allianse. I tillegg til driftstjenester tilfører Allianse løsninger og applikasjonstjenester spesielt tilpasset SMB-markedet.

- Hvorfor betyr størrelse så mye i outsourcingsmarkedet?

HT, ASP Norge: - Størrelse er ikke viktig for kundene, spesielt ikke i det segmentet som Ementor og Allianse har jobbet i - kanskje med unntak av de aller største kundene. ASP Norges markedsanalyse viser gjennom besvarelser fra 620 virksomheter at leverandørens størrelse er den minst viktige faktoren ved konkurranseutsetting av it-drift. For å betjene internasjonale kunder kan størrelsen være viktig.

TM, Ergo: - Det er naturlig at vi deltar i konsolideringen som foregår. Vi ser en stadig økende konkurranse fra internasjonale it-leverandører. Flere ser på Ergo Group som en attraktiv partner i Norge. Eksempler er HP og Fujitsu Services.

- Hvem taper og hvem vinner i konsolideringen i markedet?

HT, ASP Norge: - Kundene blir fort kasteballer i slike konsolideringsprosesser. Omstillingsprosesser innebærer alltid intern fokus og økt risiko, med lavere tjenestekvalitet i endringsperioden. Mange kunder henvender seg derfor til oss for å få hjelp i slike situasjoner. Teoretisk ligger det muligheter for økte marginer til Ergo Group gjennom stordriftsfordeler, men det gjenstår å se, da dette er svært krevende for en allerede stor aktør.

TM, Ergo: - Kundene vinner på konsolideringen i markedet. Taperne er dem som ikke tar kundene på alvor og som ikke evner å vokse lønnsomt og skape storskala produksjonsmiljøer.

- Er det et problem at en stor it-aktør som Ergo er eid av staten gjennom Posten?

HT, ASP Norge: - Vi har aldri opplevd kunder som har sett på dette som et problem.

TM, Ergo: - Nei. Både Posten og Ergo Group er selvstendige ASer som opererer forretningsmessig og i markeder preget av kraftig konkurranse.