EDB på bunnen og Ergo på topp

EDB på bunnen og Ergo på topp

Ergo Group og WM-data gjør det bra, mens EDB ligger nederst sammen med IBM og HP i en stor nordisk undersøkelse om kundetilfredshet i outsourcingsmarkedet.

Det er analyseselskapet Morgan Chambers som har utført en uavhengig studie av det nordiske outsourcingsmarkedet, og kundetilfredshet står sentralt i undersøkelsen. 220 organisasjoner er spurt og 150 av dem hadde satt bort it-virksomhet. Hver av respondentene har satt bort oppdrag for mer enn en million euro i året.

Gapgemini gjør det aller best i Norden med en generell kundetilfredshet på 64 prosent. På de neste plassene kommer Ergo Group og WM-data. Norske EDB skuffer med å ende opp tredje sist. Selskapet har en generell kundetilfredshet på 55 prosent.

Gigantene dårligst

Vel så overraskende er det at de to amerikanske gigantene IBM og HP gjør det aller dårligst. HP ligger sist og makter ikke å en gang komme over 50 prosent.

LES OGSÅ: Stor misnøye med outsourcing

- EDB gjør det ikke ekstremt dårlig, det er det heller IBM og HP som gjør. Ser man på hele rapporten, er det områder hvor EDB gjør det ganske bra, sier nordisk direktør Peter Skarendahl i Morgan Chambers til Computerworld.no.

I det hele tatt er nordiske kunder mindre fornøyde med sine outsourcingpartnere enn i kundene i andre europeiske land.

Verst i Norden

Mens spennvidden i kundetilfredshet i Norden går fra like under 50 til 64 prosent i Norden, finnes det outsourcingbedrifter i Tyskland, Storbritannia og Nederland som får hele 85 prosents kundetilfredshet.

- Det kan handle om oppfatninger og forventinger. Det er mulig at nordiske kunder har høyere forventinger enn kundene i andre europeiske land, sier Skarendahl.

Det er første gang Morgan Chambers gjennomfører denne studien i Norden, men det blir ikke den siste.

- Vi vil fortsette med dette hvert år i Norden nå. Det første året er det minst spennende egentlig, fordi det er trendene som er mest interessante.

Merkevare

Skarendahl understreker at dette er en undersøkelse gjort for sluttbrukerne, ikke leverandørene, og at ingen har betalt Morgan Chambers for å gjennomføre den. Hver av bedriftene som har vært med på undersøkelsen får rapporten tilsendt gratis.

FÅ MED DEG: Alt om outsourcing, helt gratis (pdf)

Selv om mange av de globale aktørene scorer dårlig på generell kundetilfredshet, gjør de det bra på gjenkjenning av merkevare.

Likevel vinner IBM og HP mer på sine løfter enn på hva de faktisk har klart å levere hittil. Det er her mange av de lokale leverandørene mislykkes i å få den anerkjennelsen de fortjener. På bakgrunn av dette mener Morgan Chambers at det fortsatt vil komme flere muligheter for ytterlige konsolideringer på det nordiske markedet.

- Av de globale aktørene med amerikansk forankring er det CSC som gjør det best i Norden. CSC gjør det langt bedre enn aktører som IBM og HP. Det er tydelig at CSC har generelt godt fornøyde kunder i Norden, nesten til tross for sin internasjonale og amerikanske forankring, kan man si, utdyper Peter Skarendahl i en pressemelding.

Han legger til at Fujitsu-Services deler fjerdeplassen med det amerikanske outsourcingsselskapet.

Les om:

Enterprise