Ekstrem oppussing for EDB Ergo

Ekstrem oppussing for EDB Ergo

It-giganten skal bytte navn, få felles kultur og gjenvinne SMB-enes tillit.

TØNSBERG: Det er rundt ett år siden EDB og Ergogroup fusjonerte, som landets fjerde største fusjon noen sinne. I dag går deres arrangement It-Tinget av stabelen for 28. året.

Konserndirektør Terje Mjøs benyttet anledningen til å fortelle selskapets planer for fremtiden. Det involverer blant annet et navneskift, og Mjøs mener det ikke kan komme alene. Han lover store endringer.

- Et navn er et navn, men også hva man fyller det med. Det er viktig for oss å ta vare på det vi har, våre ansatte og kunder. Derfor må vi foreta fornyelser internt. Det vil ta tid, men innebærer blant annet et kundeorienteringsprogram der vi vil snu hver eneste stein for å forbedre kvaliteten, sier han.

- Vi skal bli best på kunder.

Skal bli bedre på SMB

Computerworld har tidligere skrevet om Torvald Klaveness Group, shippinggiganten som vraket gamle EDB fordi de følte leverandøren ikke tok tilstrekkelig vare på dem i den store sammenheng.

Det er blant annet på SMB-feltet Mjøs nå erklærer at endringer er på vei.

- Vi skal få våre egne til å forstå kundenes behov. Vi har blitt beskyldt for å glemme de mindre, det har vi ikke tenkt til å gjøre, sier Mjøs, selv om han erkjenner mottiltak blir vanskelig i praksis.

- Det er to ganske ulike betjeningsmodeller og leveransemodeller. Vi vil kjøre disse i to forskjellige organisasjoner og styrke dem, men samtidig fremstå enhetlig, sier han.

Forskjellen ligger i at SMB-kundene krever mer nærhet nog hyppigere endringer.

- EDB har ikke hatt en eget leveranseoppsett for SMB, et er en erkjennelse vi allerede har gjort. Men nå skal vi altså til sammen betjene de store og ikke fullt så store via to ulike organisasjoner.

Mjøs legger til at han ikke er kjent med kunder som har forlatt selskapet som en konsekvens av fusjonen. Etter fusjonen er det faktisk SMB-segmentet som har vokst mest, med 8 prosent første halvår i år.

Splittet kultur

Utfordringen er at EDB og Ergogroup begge opp gjennom årene har gjort utallige oppkjøp og dermed består av utallige sammensmeltede bedriftskulturer. Disse kulturene må forenes. EDB forsøkte å samle sitt eget selskap gjennom sin ”One EDB”-plan, men denne planen kom aldri i gang, ettersom det ble kjent at EDB skulle forenes med Ergogroup. Det oppstod et vakuum med manglende identitet, og Mjøs er ærlig på at det fusjonerte selskapet har slitt med for høy turnover av ansatte.

Men nå forsøker de altså igjen å forene ulike kulturer. De ansatte er involvert i prosessen, 1500 av dem har deltatt i workshop.

De ansatte har også engasjert seg i navnevalg. En intern konkurranse i konsernet førte til svimlende 1400 forslag, ikke verst konkurransedeltakelse blant selskapets 3000 ansatte i Norge.

Men Mjøs vil ikke avsløre om et av disse forslagene vil bli brukt når selskapet gjennomgår sin makeover.

- Kan du ikke si noe om hvordan navnet vil se ut?

- Det eneste jeg kan si er at det ikke er sikkert at hverken EDB eller Ergogroup vil være veien å gå, sier Mjøs.

- Men blir det kort eller langt?

- Først skal vi samle oss om det nye navnet, og vi trenger noe tid på dette, sier Mjøs, som heller ikke letter på sløret om når man kan forvente at omdøpningen finner sted.

Les om:

Enterprise