- El-gigantene ignorerer miljøaspekter

- El-gigantene ignorerer miljøaspekter

Av de 18 selskapene som er rangert i Greenpeaces nyeste elektronikkrapport får kun to aktører mer enn fem av ti poeng.

Av de 18 selskapene som er rangert i den åttende utgaven av Greenpeace " Guide to Greener Electronics", er det kun to - Sony Ericsson og Sony - som får mer enn 5 av 10 oppnåelige poeng. Den gjennomsnittlige poengsummen har falt drastisk etter at Greenpeace strammet inn kriteriene på elektronisk avfall (e-avfall) og bruken av giftige kjemikalier, og la til nye kriterier for selskapenes innvirkning på klimaendringene.

LES OGSÅ: Samsung og Toshiba er grønnest

Fujitsu Siemens får imidlertid fullt hus for utslippsreduksjoner. Nokia er best på fornybar energi; alt nå er 25 prosent av deres energibruk fra fornybare kilder, og planen er å øke dette til 50 prosent innen 2010. Philips brukte 10 prosent fornybar energi i 2007 og har til hensikt å øke til 25 prosent før 2012, melder Greenpeace.

It-sektoren står for øyeblikket for 2 prosent av det globale utslippet av drivhusgasser. Dette er samme mengde som flyindustrien slipper ut årlig.

- Elektronikkgigantene følger med på visse miljøaspekter, mens de ignorerer andre som er minst like viktige. For eksempel scorer Philips bra på energi og kjemikaliekriteriene, men får null poeng på e-avfall, siden de ikke har en global policy på returnering av gamle produkter, sier Bente Myhre Hasst, fungerende leder for Greenpeace Norge.

LES OGSÅ: U-land er søppelfylling for vestlig it-avfall

Greenpeace forventer at it-sektoren vil gå i ledelsen for å takle klimaendringene ved både å redusere deres direkte og indirekte innvirkning på klimaet, ettersom dette er en av de raskest voksende industriene i verden.

De nye energikriteriene fra Greenpeace krever at selskapene støtter et obligatorisk globalt utslippskutt i den politiske post-Kyoto prosessen. Selskapene må også gå med på en absolutt reduksjon av egne utslipp, skriver organisasjonen.

Les om:

Enterprise