En it-bransje i rask endring

Nye teknologier snur it-avdelingenes arbeidsdag på hodet. Hva skal de prioritere? Vi har spurt bransjeekspertene.

Publisert Sist oppdatert

Hva bør it-ansvarlige jobbe med? It-drift og forretningsutvikling, helst mest av det siste for det er avansert bruk av it som kan gi nye muligheter. Spørsmålet er da hvordan ny it-teknologi og it-strategi passer inn?

Arbeidsstasjoner som tynne klienter, gir større frihet til å bemanne prosjekter med fagfolk utenfor den indre kretsen. De kan jobbe utenfra. Bearbeidingen skjer i datarommet. Kreativiteten skjer ved bruk av tastatur og styringsenhet.

Ny flashteknologi gir løfter om mye raskere analyse, for analyse der og da får større betydning. Et brukervennlig analyseverktøy som Qlick, får kreative ansatte til å prøve nye kombinasjoner av data. Hensikten er å finne trender som er skjult.

For mer og mer er det forretningsmuligheter som skapes av ny it-teknologi, det handler om. Å styrte til nettskyen fordi det er et nytt tilbud er tvilsomt, med mindre tilbudet dekker et område som trengs, og som virksomheten ikke har en løsning for.

- Vi lever i utrolig spennende tider, for det bestående blir utfordret, sier Steinar Sønsteby, konsernsjef i Atea, Norges største distributør og kompetansefirma på it.

Noen stikkord er konvergert infrastruktur, mobilitet, dataanalyse, sikkerhet og teststrategi.

Skal man tro spådommene går vi i løpet av fem år fra reaktiv sikkerhet til prediktiv sikkerhet. I løpet av ti år vil det skje en endring fra rollebasert sikkerhet til tilpasningsdyktig, situasjonsbasert sikkerhet.

Nødvendig forståelse

SMAC (Sosial, Mobil, Analyse og Cloud) er stikkordet for tidens teknologiske moteretninger. Utnyttelse av sosiale medier, bring din egen, Store data og nettskyen er innsatsområder virksomheter bør forholde seg til. Til nå har det vært liten praktisk nytte av sosiale medier med unntak av oppmerksomhet.

For forståelse er helt nødvendig, men forståelse vil naturlig føre til skepsis når konsekvensene for egen virksomhet blir klare. En it-ansvarlig kan ikke ignorere disse strømningene, for forretningssiden er fascinert.

- Mange virksomheter sitter igjen med et inntrykk fra analyseselskapene at de er de eneste som ikke har fulgt anbefalingene for den videre it-utviklingen. Det er ikke riktig. Dette bildet må balanseres. Teknologi er bare en faktor. Risiko og kostnad er også viktige elementer, sier Steinar Sønsteby.

Bring din egen pc, smarttelefon og nettbrett, gir løfter om at ansatte kan være tilgjengelige og jobbe over alt. Bring din egen medfører mye større krav til sikkerhet og sikring. Derfor jobber mange virksomheter med en strategi om velg din egen.

Velg din egen, medfører at organisasjonene har kvalifisert hvilke digitale hjelpemidler den ansatte får bruke og med hvilket prisnivå. Enkelte bedrifter tillater at den ansatte betaler ekstra for å få et mer avansert hjelpemiddel.

- It-avdelinger som bidrar til et bredere utvalg hjelpemidler, får større aksept. En høy andel ansatte vil da godta at tilbudet dekker deres behov, sier Steinar Sønsteby.

Velg dine egne

Atea praktiserer selv Velg dine egne. To forskjellige pc-er, tre forskjellige mobiltelefoner og flere forskjellige brett. Brynjar Skauvik direktør for løsningssalg i Atea, er veldig fornøyd med sin Microsoft Nokia Lumia 1520.

Det er vekt som avgjør hvilket hjelpemiddel som foretrekkes. Tiltroen til nettbrett minsker. Brettet er veldig bra for presentasjon av viktig informasjon, er mindre bra for aktiv jobbing.

I USA benytter universitets og høgskolestudentene nettbrett mindre enn for to år siden. De vil ha et produktivitetshjelpemiddel, ikke et underholdningshjelpemiddel. Det kan de skaffe seg når de har fått jobb.

Nettbrettene tar ikke lenger over for pc-ene. Brettene blir mer og mer et ekstra hjelpemiddel for analyse, rapportering og søk. Veksten i pc-salget er på vei opp, ikke dramatisk, men det var pc-er som bidro til omsetningen til Hewlett-Packard i sitt andre kvartal 2014.

- Vi opplever nå en mer gjennomtenkt strategi hos bedriftene som medfører at pc-salget vokser, mens salget av tablet flater ut. I forhold til 2012 og 2013 er det en betydelig vekst i pc-salget, påpeker Steinar Sønsteby.

Brett-pc-er som Microsoft Surface Pro 3 og tilsvarende fra eksempelvis Lenovo hvor skjermen nappes av, tilfredsstiller en rekke brukergrupper. Men de som bruker tastaturet aktivt foretrekker de nyeste, tynneste, letteste og kraftigste pc-ene. Slike koster fortsatt over ti tusen kroner.

Gir løfter

Nettskyen gir løfter om nye applikasjoner til en rimeligere kostnad, til teknisk utrustning, til et applikasjonsgrunnlag til en rimelig kostnad, men nettskyen har store utfordringer med hensyn til sikkerhet, sikring og leveringskvalitet. Derfor er skyen først og fremst et viktig tilbud for private behov levert som en tjeneste på et bærbart hjelpemiddel.

- Det er første gang at vi tar en sky og putter den i kjelleren, for 90 prosent handler sky i dag om privat sky selv om vi snakker om public sky, påpeker Steinar Sønsteby.

Forretningsapplikasjoner levert som en skytjeneste til store bedrifter er ikke en realitet. Grunnen er store investeringer i dagens løsninger og applikasjonenes manglende tilpasningsevne til bedriftene.

- Hvis en bedrift som har investert 60 millioner kroner i en løsning, ønsker å flytte til Cloud vil avskrivningen fortsatt være der. Det har betydning for hastigheten til endring. Det tar derfor tid, og i løpet av tiden ender bedriften ofte opp med å løse behovet på en annen måte enn først tenkt, understreker Steinar Sønsteby.

Så selv om driftskostnadene for en applikasjon levert som en tjeneste er betydelig lavere enn dagens alternativ, vil fortsatt dagens løsning påvirke selskapets balanse selv om dagens løsning fases ut. Det er derfor på områder bedriftene har manglende eller dårlige systemer at et skytilbud frister.

For det er kritiske data og applikasjonsmessig tilpasning til bedriftens forretningskultur som hindrer stor interesse for avanserte skytjenester. I tillegg er det betydelige nettverksutfordringer.

Tilpasser til skyen

- I skyen ligger systemet fast. Derfor må man tilpasse prosessen og organisasjonen, sier Steinar Sabbasen, administrerende direktør i Sariba AS.

Sariba er spesialister på personalhåndtering, HR (Human Relations). Tjenestene sørger for at kundene får mest mulig ut av SAP HR. Selskapet har installert SAPs salgssystem SAP Cloud for Customer (C4C).

- For oss betød valget av SAP Cloud CRM at vi måtte endre salgsprosessen. Grunnleggende begreper fikk nytt innhold. Teknisk sett er det å komme i gang i skyen så raskt og enkelt at føringene systemet legger for organisasjonen kan havne i bakleksa. Det gjelder også tilsynelatende enkle valg man tar under veis i oppsettet. Det er systemet som påvirker prosessene og organisasjonen, og ikke omvendt, forklarer Steinar Sabbasen.

Derfor er det applikasjoner som bedriftene trenger, men hvor de ikke har et veletablert arbeidssett og kultur som kan settes ut i skyen.

Salgsoppfølging, CRM (Customer Relationship Management), er det første forretningssystemet hvor bedriftene i stor grad har tilpasset seg systemet.

Salesforce.com er den største bedriftsorienterte skyleverandøren med fire milliarder dollar i omsetning. Til tross for rundt ti års skytilbud har ikke Salesforce tjent penger på grunn av behovet for stadige forbedringer gjennom utvikling og oppkjøp. Det er kundepleie det fokuseres på, mer enn bare salgsoppfølging.

Må påvirke

- Brukerforeninger vil få en renessanse. De er nødvendige for å påvirke skyleverandøren til å ta hensyn til lokale behov. Det som sies fra talerstolen viser et glansbilde. Virkeligheten kommer først frem i sosiale diskusjoner, fortsetter Steinar Sabbasen.

Store virksomheter har brukt hundrevis av millioner kroner for å tilpasse et forretningssystem til sin måte å jobbe på. Det er ikke mulig i skyen. Der må det bygges modulære løsninger hvor moduler kan skiftes ut avhengig av lokale behov.

Det krever en arkitektur og en fornuftig oppdeling som knytter modulene sammen. SOA, Service Oriented Architecture og kjente programvaregrensesnitt er stikkord. Oracle Fusion er Oracles tilbud på neste generasjons forretningssystem bygget som moduler.

Å sette sammen en skyløsning ved hjelp av standardiserte grensesnitt og tilpassete moduler forventes å ta fem år. Oracle Fusion er derfor ikke noen stor suksess på det nåværende tidspunktet.

- Vi er verdens nest største skyleverandør av programvare som en tjeneste, sa Larry Ellison, Oracles toppsjef, ved avslutning av finansåret 2014. Totale skytjenester utgjorde 1,56 milliarder dollar av en total omsetning på 38,3 milliarder dollar.

Det vil sannsynligvis ta mer tid enn fem år å modularisere forretningstjenester. I mellomtiden må virksomhetene vurdere hva slags applikasjoner og hvilke app-er det er behov for, for at de ansatte skal kunne jobbe uansett sted og tid.

I den forbindelse kommer ideen om bruk av tynne klienter tilbake. En app på klienten som jobber mot en tjeneste i datarommet vil kunne effektivisere, spesielt ved reduksjon av datatransporten ved hjelp av H.264 eller PCOIP. Alternativet er å ta i bruk HTML5.

For mye

Med krav til universell utforming på alle nye web-tjenester og til dels tungvindte og byråkratiske skjermbilder for registrering av data til forretningssystemer, må it-ansvarlige jobbe med strategi for brukerbetjening for de neste fem årene. Mange veletablerte fagsystemer utfordres på grunn av tungvindt bruk.

Ved valg av ny løsning er det både funksjonalitet og enkelhet i bruk som teller. Mange fagsystemer har for mye funksjonalitet. Ideelt sett burde en løsning kunne tilpasses ved å velge bort funksjonalitet, men det er vanskelig ved programvare levert som en tjeneste.

- Virksomhetene vil ha alt som en tjeneste. Med en god privat sky slipper de å outsource til utlandet, sier Frank Tenambergen salgsevangelist i Hitachi Data Systems.

Derfor passer nettskyen foreløpig best som en privat sky. Det er først og fremst de viktige dataene som trekker it-utrustningen inn i datarommet. Men kostnadsnivået må reduseres.

For at ikke pris skal bli så dominerende at dårligere skyløsninger enn dagens tilbud velges, må datarommets totale kostnader reduseres. Noe skjer ved den enorme tekniske utviklingen. Det føler it-produsentene som generelt sett har stagnasjon eller nedgang i omsetningen i år, grunnet tekniske forbedringer og priskonkurranse.

Integrerte løsninger

For mange er integrerte løsninger et bidrag. En ny generasjon it-ansvarlige skjønner ikke hvorfor virksomheten skal ha fagspesialister på datamaskin, datakommunikasjon, lagring og nettverk. Et konvergert system som kommer ferdig integrert med maskin, lagring, nett og datakommunikasjon er langt å foretrekke.

- Dell har laget konvergerte løsninger som passer for SMB-markedet, både utekontorer og liten bedrift, sier Jan Bjelde, leder for løsningssalg i Dell.

- Oracles Exadata var først med integrert hardware og programvare og er nå klar markedsleder med fjerde generasjon produkter, sier Tore Bjelland administrerende direktør i Oracle.

Det er først og fremst til kunder som ønsker prosessendring innen it at konvergerte systemer appellerer. Ifølge analyseselskapet Gartner vil en tredjedel av alle fellesmaskiner inngå i et konvergert system i 2015.

Systemene er et meget godt startgrunnlag for private skytilbud. Mange er spesialiserte for en type tjeneste. Noen av systemene ligner hverandre selv om de er fra konkurrerende produsenter, men ingen inneholder bare de samme komponentene.

De konvergerte systemene vil ikke overta fullstendig. Foreløpig er de for lite fleksible med hensyn til kapasitetsbehov.

Teknisk kompetanse

- For store bedrifter er det naturlig å ha teknisk kompetanse for det er en del av kulturen. Det kan ikke sammenlignes med rørleggere, snekkere og elektrikere, for det bedriftens data som skal komme ut av kontakten ikke noen andres, forklarer Steinar Sønsteby.

Mens store bedrifter jobber med å redusere antall datasentre, jobber de veldig store kommersielle skyleverandørene med å øke antall datasentre. Datagrunnlaget må flyttes nærmere forbrukerne på grunn av manglende nettverkskapasitet.

Sosiale medier i bedriftssammenheng kan gi grunnlag for raskere tilbakemelding, men setter nye krav til analyse og behovet for å vurdere hvordan virksomheten skal markere seg, og om tilbakemeldingene er representative.

Store data er i sjeldne tilfelle store, men et stikkord for den voksende datamengden som tas vare på. Dette medfører utfordringer for hvilke, hvor og hvordan data skal lagres og spørsmål om hva slags analyse som kreves.

Det er oppdagelsen av noe som ikke er forstått, som er drømmen. Det er i den forbindelse at lagring ved hjelp av flash får større betydning på grunn av redusert prisnivå, større lagringsenheter og lengre varighet.