DROPPER BREDBÅND: 6.300 flere bedrifter fikk fiber i 2014, men totalt går antallet bedrifter med bredbånd ned med 3.000, ifølge Nkom. (Illustrasjonsfoto)

Færre bedrifter med bredbånd

Det ble i 2014 1.000-3.000 færre bredbåndsabonnement i bedriftsmarkedet. Det til tross for at antall bedrifter økte med over 20.000.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har umiddelbart ikke noen forklaring. Det er mulig at flere bredbåndsabonnement blir rapportert som datakom enn tidligere. Men det er en nedgang på under 2 prosent i bedriftsmarkedet og økningen fra 2012 til 2013 var på nesten 3 prosent, sier Fredrik Skatland i Nkom.

Både Nkom og SSB

Nkom har kommet til at det ved utgangen av 2014 var 136.000 bedrifter som abonnerte på bredbånd i Norge mot 139.000 et år tidligere. Statistisk Sentralbyrå her kommet til at det ved utgangen av første kvartal i år var 132.836 bedriftsabonnement, noe som er 995 mindre enn et år tidligere.

Begge instanser viser den samme trenden.

Riktignok viser Nkoms tall at omsetningen i fast bredbånd til bedriftene øker, men det skyldes i all hovedsak at XDSL lavhastighet går ned. Fiber hadde en vekst på 6.300 i bedriftene 2014 ifølge Nkom.

Mange flere bedrifter

Antall bedrifter vi Norge økte i fjor med 3,9 prosent ifølge SSB. Riktignok er 337.000 av landets 547.000 bedrifter uten ansatte. Men de 209.000 med ansatte øker også i antall. 

Det ble ifølge Brønnøysundregistrene startet nesten fem prosent flere bedrifter i Norge i fjor enn i 2013. Enkeltpersonforetak og aksjeselskap dominerer fullstendig. Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at det ble registrert 57.856 nye foretak i 2014. Årsstatistikken fra Konkursregisteret for 2014 viser at antallet konkurser og tvangsavviklinger i Norge var 5.832, mot 5.521 i 2013.

Så kanskje skulle man tro at noen av bedriftene har valgt særskilt mobilt bredbånd. Det har de ikke. For tallet på særskilt mobilt bredbånd gikk ned i 2014 med hele 20.000.  Hva kan så forklaringen være på at fast bredbånd synker med 1.000-2.000 abonnenter og særskilt mobilt bredbånd med 20.000 i fjor.

- Jeg kan ikke se noen annen forklaring enn at mange bedrifter bruker privatabonnement i bedriftene som kanskje drives fra hjemmet. Det kan jo også være at noen bruker de store datapakkene i vanlige mobilabonnement i bedriftssammenheng. Jeg har iallfall vanskelig for å tro at et økende antall bedrifter velger å være offline i vår tid, sier partner Harald Wium Lie i Nexia.