Fast bestemt på rask suksess

Søketeknologien i Sharepoint kan gi Fast muskler til vekst.

Publisert Sist oppdatert

- Dette er første eksamenen til Fast, sier direktør Bjørn Olstad.

- Det er første gang vi gir ut noe i Microsoft-systemet.

Han snakker om Fast Search for Sharepoint (her forkortet FSS). Søkeløsningen som blir tilbudt som en ekstrapakke til Sharepoint 2010, for bedrifter som har penger og volum til å dra nytte av den. En modell for å betale per søkeserver skal hindre at bare de største kjøper løsningen.

Stor interesse

Da Fast ble kjøpt opp av MIcrosoft, hadde begge selskapene sine interesser. Microsoft fikk kompetanse innen søk, og Fast fikk et enormt marked for sine føtter.

Dette markedet har Fast allerede begynt å se konturene av. Tre dager etter at betaversjonen av FSS ble utgitt, hadde dobbelt så mange lastet den ned, iforhold til det totale antall kunder Fast hadde fra før.

- Det var dette vi trodde og håpet. Det sier litt om skalaen, smiler Olstad fornøyd.

Fast-nyhetene

Fast Search for Sharepoint kjøpes som et tillegg til Sharepoint, eller som en inkludert del av Enterprise-versjonen. Det hele er basert på Fast Enterprise Search Platform (ESP). Sven Arne Gylterud, som har vært med på å lede utviklingen av FSS, vedgår at teknologien er temmelig uforandret. Poenget med det nye produktet er at det skal være enkelt å integrere i Sharepoint.

Administratorer får med pakken flere valg, og kan tilby sine brukere bedre søkeresultater. Alt foregår i det samme grensesnittet som man ellers ville brukt i Sharepoint. Her er noen av nyhetene Gylterud trekker frem, som kun Fast-kundene får tilgang til:

  • Forhåndsvisning av Power Point-presentasjoner blant søkeresultatene
  • Boost-funksjon lar deg gi høyere eller lavere prioritet til enkelte filtyper
  • Det som tidligere ble kalt "navigators" heter nå "refiners", og gir deg oversikt over hvor mange av hvilke dokumenttyper man finner, og lar deg velge å se kun en bestemt type. Kan også brukes med metadata, for å for eksempel trekke ut dokumenter som handler om et bestemt tema.
  • "Visual best bet"-bannere fungerer som en slags reklame fra administratorene. Søker en ansatt på for eksempel "svineinfluensa", kan du la det dukke opp et bilde øverst i søkeresultatet som for eksempel sier "Trykk her for å lese bedriftens tiltak mot svineinfluensa". Banneret kan også gjøres interaktivt.
  • Administrator kan endre hvordan søkeresultater prioriteres for hvert enkelt søk. Er det noe som ofte søkes på, kan man sørge for at de mest aktuelle dokumentene kommer øverst.

Gir flere kunder flere norske utviklere? Les videre på neste side!