Fast endrer strategi

Fast endrer strategi

Mer fokus på suksessmarkeder, bedre internkontroll og nye salgsrutiner skal gi lønnsom drift i Fast.

- Vi er åpenbart svært skuffet over resultatet, men det er viktig å forstå hvorfor vi er der vi er. Vi har vokst veldig raskt, samtidig som vi ikke har hatt god nok kontroll og utelukkende fokusert på topplinjen. Nå har vi skjønt at vi må fokusere mer på business og de markedene som allerede er lønnsomme, sa administrerende direktør John M. Lervik under resultatpresentasjonen onsdag.

Les også: Fast enda verre enn ventet

Les også: Fast faller fort

Fast-sjefen innrømmer at selskapet har satset for bredt, at de har vært for fleksible i forhold til betalingsbetingelser og tilpasning av teknologi overfor kundene og at internkontrollen har vært for svak. Nå vrakes de omstride intensjonsavtalene, betalingsperiodene skal strammes inn og det skal satses sterkere på markeder som allerede er lønnsomme.

- Vi skal fokusere på de viktigste kundesegmentene, områder der vi allerede har profitabel vekst og hvor vi enkelt kan repetere suksessen, sier Lervik, og nevner undeholdnings- og mediabransjen, bank/finans og offentlig sektor som satsingsområder.

Lervik mener Fast fortsatt er verdensledende på søketeknologi, og at selskapet øker ledelsen på mange områder. Det er også positivt at det totale markedet for søk fortsatt er i vekst, og at Fast har veldig fornøyde kunder som kommer tilbake for å kjøpe mer. Ansettelsen av Joseph Krivickas som ny driftsdirektør nevnes som en viktig faktor for at Fast skal omsette de positive faktorene i klingende mynt.

- Joe skal eksekvere og følge opp den nye strategien. Det er viktig at alle jobber med det de er gode på, og det er rimelig åpenbart at min styrke ikke er operasjonell eksekverbarhet, innrømmer Lervik.

Les om:

Enterprise