Filippinene større på outsourcing

IBM og Tata satser hardt, og omsetningen kan nå 25 milliarder dollar på fem år.

Publisert Sist oppdatert

Med det nasjonale slagordet "For kjærligheten til Gud, folk, natur og land" er Filippinene i full gang med å bli et viktig it-land.

Den siste tiden har både Tata Consultancy Services og IBM investert ytterligere i øystaten, og utvider nå sin aktivitet sørøst for det asiatiske fastlandet.

Tatas plan

Tata, som er Indias største it-outsourcer, etablerer nå et nytt senter på Filippinene.

Senteret skal ta seg av såkalt "business process outsourcing" (BPO), altså outsourcing av hele, spesifikke deler av bedrifter. Filippinene er i ferd med å ta igjen India på den delen av slik outsourcing som er telefonbasert.

Nøyaktig hva senteret skal gjøre eller hvor mange som skal jobbe der er ennå usikkert.

IBMs plan

IBM etablerer tre nye service-sentre på Filippinene.

Disse skal ta seg av alt fra HR og finans til applikasjonsstøtte.

Både nye og eksisterende IBM-kunder skal få tjenester fra sentrene. I første rekke skal selskaper innen helse, teknologi, telekommunikasjon og media motta tjenester herfra.

Enorm industri

Ifølge analyser fra Business Processing Association of the Philippines kan omsetningen fra it og outsourcing i Filippinene bli så høy som 25 milliarder dollar innen 2016, og ansette 1,3 millioner mennesker.

I dag ligger omsetningen på ni milliarder dollar, og sørger for arbeid for rundt en halv million personer.