Finalist til Årets it-direktør: Hans Petter Aanby

It-direktøren i Norwegian er også forretningsutvikler. Det syns han er naturlig.

Publisert Sist oppdatert

På spørsmålet om hvordan det føles å være blant finalistene til Årets it-direktør 2007 svarer Hans-Petter Aanby beskjedent:

- Jeg hadde ikke trodd det, det var overraskende. Tok det mer som en spøk, men jeg svarte på skjemaet som ble tilsendt og stilte opp til intervju med juryen. At jeg skulle komme til finalen hadde jeg ikke regnet med.

Hans-Petter Aanby er ikke bare it-direktør, han er også forretningsutvikler i Norwegian. Før han kom til flyselskapet var han ansatt hos konkurrenten SAS. I konsernets it-avdeling var han blant annet prosjektleder for en omfattende effektiviseringsrunde. Men i april 2003 begynte han opp med blanke ark hos unge Norwegian, og startet umiddelbart med et prosjekt for salg av billetter over internett. På dette tidspunktet var kostnadene per billett 200 kroner. For et lavprisselskap som Norwegian ble en slik sum problematisk.

Måtte kjempe for posisjon

Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian ønsket egentlig ingen egen it-direktør, men Hans-Petter Aanby kom inn i varmen ved å lage et system hvor en strekkode i eposten kunne erstatte både billett og boardingpass. Kostnadene med prosjektet ble raskt spart inn og it-direktøren styrket sin posisjon i toppledelsen og ble prosjektleder for flyselskapets bank, Bank Norwegian, som vil blir etablert i løpet av høsten 2007.

- Når det gjelder bankprosjektet så er det basert på den jobben som er gjort på it. Uten den infrastrukturen vi har, ville det ikke blitt noen bank, sier Aanby.

Han mener det ikke alltid er like lett å få en forståelse for at kunnskap om ny teknologi er like viktig som kunnskap om markedsføring og økonomi.

- Den viktigste jobben en it-direktør har er rett og slett å skape forståelse for at teknologi er avgjørende for om virksomheten skal lykkes. Det kan være en utfordring når næringslivet styres av gamle jurister og siviløkonomer som gikk ut for 25 år siden. Men dette vil endre seg når neste generasjon kommer i posisjoner, sier Aanby.

Konkurransefortrinn

Oppbyggingen av Norwegians e-handels plattform er selskapets viktigste it-prosjekt. Løsningens har nærmest vært avgjørende for Norwegians eksistens, og Hans-Petter Aanby forteller at nettsalget med en lavpriskalender har gitt Norwegian internasjonal oppmerksomhet innenfor flybransjen. I dag selger selskapet mer enn 85 prosent av alle sine billetter over internett. Dette har gitt selskapet veldig store besparelser spesielt knyttet til salg og billettdistribusjon.

- Men det er jo slik her i verden at man kan lage 100 gode løsninger, og tabber man seg ut en gang er det du blir husket for. Derfor må it-direktører alltid ta seg tid til å tenke fremover. Det er jo slik med it-folk at vi synes ting er litt vanskelige. Vi må imidlertid være forsiktige med å bremse for mye. Tenker man at alt er vanskelig - da blir det jo alt vanskelig. Er it-direktøren positiv og løsningsorientert får han eller hun være med på spennende beslutninger, påpeker Aanby.

It-direktøren mener mye er gjort om man har en god e-handelsplattform. Og at nye produkter og tjenester kommer som en konsekvens av it-satsingen.

- Se på Richard Branson og hans Virgin-konglomerat. De tenker på samme måten; it, it og it! Kundebasen brukes til å selge blant annet flybilletter og musikk. De er et godt eksempel på et netteverksselskap. En kunde du har på internett er mye mer lojal enn den du får gjennom et reisebyrå eller callsenter, sier Aanby.

- Hva liker du best med jobben du har nå?

- Det er muligheten til å skape nye ting. Det er ingen begrensinger så lenge det er forretningsmessig forsvarlig og man har et motivert team.

Andre finalister:

Inge Ådland, Sparebanken Vest

Gro Eirin Dyrnes, Innovasjon Norge

Terje Veblungnes, Avinor