Flere SOA-prosjekter lykkes

En undersøkelse viser at stadig flere SOA-prosjekter lykkes. En viktig årsak er mindre fokus på teknologi.

Publisert Sist oppdatert

En amerikansk analyse viser at nesten fire av ti selskaper når målene med sine SOA-prosjekter. Seks av ti når de fleste målene de har satt seg. Kun 1,5 prosent av installasjonene defineres som mislykkede, og nesten alle oppgir at de vil å gå videre med tjenestebasert arkitektur. Analysen er riktignok foretatt i et mer modent marked enn det norske, men også i det nordiske markedet opplever bransjen en økende modenhet innen SOA.

- Utfordringen med SOA ligger i forståelsen av hva tjenestebasert arkitektur egentlig er for noe. Er det et ikt-prosjekt eller et endringsprosjekt? Vi mener at SOA først og fremst handler om organisasjon og endringsledelse, sier Stein Fredrik Andresen, seniorrådgiver i Steria.

Åpner opp

Leverandørene av erp-systemer er i full gang med å stokke om på sin programvare. Kundene etterspør fleksible systemer og åpne koblinger. Agresso, 360, SAP og de fleste andre aktører i markedet arbeider nå med dette.

Konsekvensen er at kundene på sikt kan velge den beste tjenesten uavhengig av leverandør, og begreper som Best of breed blir mer aktuelt. Man får en bevegelse fra suiter til standardisert skreddersøm. Tilhengerne mener man slik får det beste fra to verdener.

Spørsmålet er om det tidkrevende endringsarbeidet tilsier at man bør vente med investeringene. Analysebyrået Gartner har tidligere pekt på at mange SOA-prosjekter har blitt uhensiktsmessig dyre.

- Utviklingen av SOA er noe som kommer til å ta tid. Det ligger i teknologiens natur. De store aktørene er nå i ferd med å vrenge applikasjonene. Dette er et løp som vil gå over mange år.

Andresen mener imidlertid at det er lite å hente på å vente.

- Kundene får mye igjen for å gå igang nå. Ikke først og fremst it-messig, men i forhold til tjenesteorientering som strategi. Forståelsen av hvordan virksomhetsprosesser skal understøttes gir en langt bedre modenhet i forhold til innkjøp og bruk av SOA, mener Andresen.

En viktig konklusjon i den amerikanske undersøkelsen er at modenhet og innføring av SOA i etapper er to viktige suksessfaktorer.

Nytt språk

I likhet med mange andre integratorer, konsulenter og leverandører mener Stein Fredrik Andresen at SOA hører hjemme lengre opp i verdikjeden. Tjenesteorientert arkitektur er en strategisk beslutning om forretningsstrategi, en beslutning som dermed hører hjemme i toppledelsen.

Språk har vært en viktig årsak til at SOA primært blir sett på som noe teknisk. Si ordet web services, og ni av ti toppledere vil straks begynne å flakke med blikket.

- Vi bør ikke snakke om teknologi og webservices, men heller hva SOA kan gjøre for å ta beslutninger på bakgrunn av selskapet som helhet fremfor de enkelte avdelinger. Her har bransjen en vei å gå, mener Andresen.

Et teknisk språk fører gjerne til at endringen blir av teknologisk art. Skal it bli mer strategisk og integrert i forretningsprosessene må man sørge for å velge et språk ledelsen forstår. Her er det stor forskjell mellom ulike it-ledere.

Mats Gejnevall i Capgemini i Sverige jobber primært mot store selskaper. Han mener it-bransjen generelt har behov for språkmektige ledere, og spesielt innen SOA.

- Vi trenger flere ledere som snakker begge språkene. Som står med et ben i it og et i business, både når det gjelder kompetanse og språk, sier Gejnevall.

Omstart

Mats Gejnevall mener leverandørene har mye av ansvaret for SOA først og fremst blir sett på som en teknisk øvelse.

- Leverandørene vil selge produktene sine, og de har sin eksisterende kundekrets. De sier naturligvis at om kunden kjøper deres produkter vil de soafisere deg. Det er overhodet ikke sikkert at det er riktig, mener Gejnevall.

Første skritt mot en større modenhet er å se tjenesteorientert arkitektur i et mer helhetlig perspektiv.

- Det er på tide å ta en omstart. Tenke på SOA i en større synsvinkel. Ser man kun på det tekniske får man garantert ikke den verdien man ønsket. Det selger en stund, men det er ingen fremtid over det, sier han.

Han mener Norden befinner seg i første fase i SOA-utviklingen, mens USA for lengst har tatt steget over i andre fase.

- Vi er i fasen hvor vi ser en del pilotprosjekter, og modenheten er i ferd med å bedres. Den største forskjellen mellom Norden og USA er nok at våre SOA-prosjekter er veldig teknikkdrevet. SOA er verken noe du kjøper eller en ferdig løsning. Det er en ny måte å løse et problem, sier Gejnevall.

SOA stiller store krav til struktur og orden på tjenester. Å innføre SOA uten å ha en kontroll på tjenestene i forkant blir litt som å vaske gulvet uten å rydde opp først.

- Å innføre SOA uten å ha orden på it-miljøet som å ha lipstick on the dead. Mitt inntrykk er at mange nordiske selskaper mangler orden på it-miljøet. Da blir steget stort. Men vi ser en bedring. Sakte men sikkert, sier Gejnevall.