Flightradar 24 med luft under vingene

Svensk tjeneste har suksess med å vise verdens passasjerfly i sanntid. Nå flyr de mot bedriftsmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Rundt om i verden sitter det mange entusiaster og tar inn signaler, ADS-B, som blir sendt ut fra fly. Disse signalene gjør det mulig å se flymodell, destinasjon, ruten til flyet og flynummer.

Svenskene i Flightradar 24 samler informasjonen og viser den på et kart. Ved hjelp av GPS-signaler er det dermed mulig å følge flyet hele veien til målet.

- Vi så at det fantes en annen svensk nettside som kun viste fly over Stockholm. Vi lagde først en prototype, og det viste seg at det var populært. Folk tok kontakt med oss og spurte om vi kunne sende de mer informasjon, sier grunnlegger og tidligere administrerende direktør, Mikael Robertsson til Computer Sweden.

Får informasjon fra mange mottakere

Det er et nettverk av brukere- ca. 1200 personer- som mater Flightradar 24 med informasjon, og disse er naturligvis viktige for selskapet. Belønningen er tilgang til flere tjenester.

- De er svært interesserte og ønsker å følge fly, til og med mens de er på jobb, sier administrerende direktør, Fredrik Lindahl.

Over Sør-Amerika og Afrika er det i dag få fly som dukker opp på kartet, og grunnen er mest av alt fordi det er mangel på antall mottakere. Selskapet har arbeidet aktivt for å distribuere mottakere på blant annet på Grønland, og de har også sendt en forespørsel til Nord Korea.

For USA ble situasjonen mye bedre på sensommeren i år, da Flightradar 24 begynte å bruke radarinformasjon fra fly ledelsen i USA. Fordelen med det er at alle fly synes, men med en forsinkelse på fem minutter.

- Dette er en av de tingene jeg har lagt mest tid og krefter i, og USA er et av de områdene vi jobber hardest for å kunne få til enda flere mottakere, sier Lindahl.

Mange betalte apps lastet ned

I enkelte viktige områder har selskapet også begynt å sende ut mottakere for å kunne oppnå bedre dekning.

- Når folk er interessert i å gi oss data, men ikke har en mottaker, gir vi dem et fullt ”kit”. Fortsatt finnes det områder vi er veldig interessert i, sier Lindahl.

Om lag tre millioner applikasjoner har blitt lastet ned, og mange av disse er betalt for. Betalingsappen gir deg muligheten til å se informasjonen til et fly bare ved å peke med kamera på telefonen mot flyet på himmelen. Det finnes også en funksjon for push-varsler når et bestemt fly er i nærheten. Å selge applikasjoner er selskapets viktigste inntektskilde.

- Nøyaktig hvor mange applikasjoner det gjelder kan jeg ikke si på grunn av konkurranse, men jeg kan si at det er snakk om mange uten å lyve, sier Lindahl.

Vil bli mer bedriftsrettet

I dag er dette et rent forbrukerprodukt, men ifølge Lindahl har selskapet planer om å lage tjenester og produkter som er mer tilpasset bedrifter.

- Vi har et samarbeid med ca. 25 flyplasser rundt om i verden, og mange av de ansatte som jobber på disse flyplassene kontakter oss og sier at de bruker Flightradar 24, sier Lindahl.

Det går også an å sortere fly etter produsent, noe som Airbus har vist interesse for. De vil ha en versjon som er tilpasset store skjermer.

- De ønsker å være i stand til å finne sine Airbus-fly på kartet, slik at de dukker opp på skjermen nede i styrerommet i hovedkontoret i Frankrike, sier Lindahl.

Test tjenesten selv på Flightradar24.com. Du kan også lese mer om hvordan det fungerer teknisk, på deres websider.