Folkelig og proff

- Vi tør å by på oss selv, og vi kommer ikke inn i stive dresser. Vi er litt nede på jorda, sier Tom Henrik Rogstad i Itverket.

Publisert Sist oppdatert

Itverket har holdt på siden 2000, og kan vise jevn vekst hele veien. Nå har konsulentselskapet for alvor begynt å vokse seg store, og kan vise til en vekst i omsetning på 60 prosent i år, fra 27 millioner kroner i 2013 til 45 millioner kroner i år.

Selskapet har så langt ikke hatt én eneste ledig konsulenttime i 2014.

- Jeg har sittet og kløpet meg i armen i hele år, jeg, sier administrerende direktør Tom Henrik Rogstad.

Vinner på nettverk

Selskapet har satset mer på salg, og har blant annet ansatt salgssjef Catrine Gustavsen og kundeansvarlig Jan Erik Karlsen, begge med lang bransjerfaring, konsulentmegling og store nettverk. Det har gitt et betydelig løft på salg, og gjør at Itverket kan tilby flere typer konsulenter. 60 prosent vekst på ett år er langt fra ubetydelig.

- Det går ikke for fort?

- Jeg synes ikke det. Jeg har et bevisst forhold på at vekst skal være riktig. Veksten er kontrollert, sier Rogstad.

Men selv med solid nettverk og fornøyde kunder i boka, så kommer ikke suksessen hverken av seg selv eller over natta. Rogstad forteller at enhver beslutning er godt gjennomtenkt. De rette folkene og solide team som fungerer bra sammen er alfa og omega. Itverket vurderer nøye hvem som får slippe til.

- Vekst skal være riktig med de rette folkene. Jeg vil heller vokse sakte eller bremse farten enn å ansette feil, sier Rogstad.

La den rette slippe inn

Selskapet vurderer nye medarbeidere nøye, og opprettholder høyt fokus på kunnskap og trivsel i selskapet. Det sørges for faglig påfyll, faglig utvikling og sosiale arrangementer. Rogstad mener det er viktig at ledelsen yter maksimalt for å sikre at dyktige medarbeidere blir værende. Det er viktig at det skal være gøy å gå på jobb. Hos Itverket følger ord med handling.

- For mange selskaper på vår størrelse kan det være vanskelig å vite om oppdraget eller konsulentene kommer først. Men vi får ikke de store oppdragene uten å gjøre noe riktig, påpeker Rogstad.

Han innrømmer at rekruttering av de rette kloke hodene har vært vanskelig en stund, men at det er blitt enklere over tid. Blant annet blir selskapet ofte anbefalt videre av fornøyde kunder, og det er noe konsulentene legger merke til, mener han.

EN GOD OPPLEVELSE: Tjalve Aarflot og Henning Anderssen har vært prosjektledere for Itverkets sommerprosjekter. Det har vært en veldig god opplevelse, både for oss og for studentene, sier de to. Foto: Kenneth Christensen

- Vi liker å ta vare på folka. De må ha riktig teknisk kompetanse, men også passe inn i det sosiale. Jeg kaller dem «nerder med sosiale antenner», sier Rogstad med glimt i øyet.

Dette med sosiale antenner er en både gammel og vedvarende it-myte, dog med røtter i sannheten. Like sant er viktigheten av å være "likandes" når man som konsulent er ute på oppdrag. Derfor mener Rogstad sosiale kunnskaper er viktige som supplement til de teknologiske, og foretrekker konsulenter som kan være både profesjonelle og folkelige ute hos kundene.

- Vi tør å by på oss selv, og vi kommer ikke inn i stive dresser. Vi skal være folkelige og finner løsninger sammen med kunden. Vi er litt nede på jorda, sier Rogstad.

Suksess med nyutdannede

En suksess for Itverkets rekruttering er derfor selskapets satsing på sommerprosjektene der små team av it-studenter får prøve seg i et ekte kundeprosjekt over sommerferien. Dette skjer under oppsyn og ledelse av erfarne konsulenter, som dessuten får bonusen med å prøve seg som prosjektledere. Det er en god investering og lønnsomt for rekruttering.

- Det at vi har satt av såpass nye tid på sommerprosjekter gjør at vi kan ansette nyutdannede, noe få selskaper på vår størrelse tør. Kundene leier også inn igjen de som har vært sommerprosjekt-studenter som konsulenter, forteller Rogstad.

Det er tross alt ikke uvanlig at sommerstudenter får tilbud om fast jobb etter vellykket sommerprosjekt. Halvparten av studentene som deltok i fjor er eksempelvis nå ansatt som konsulenter i selskapet.

- Kunden får da en konsulent de vet fungerer, og det viser samtidig av ansettelsen er riktig, legger Rogstad til.

- Flyter på en positiv bølge

Om den gode veksten vil fortsette kommer helt an på. Rogstad og Itverket har flere, store (og mange foreløpig hemmelige) kunder på gang, og de ansatte flyter på en positiv bølge hvor ting går bra, og det er veldig gøy å jobbe.

- Det gjelder å være litt obs, men at vi bevisst har fokusert å de rette tingene, det gir uttelling. Når det skjer, så klarer man å vokse uten å ødelegge for seg selv, avslutter Rogstad.

Nye og kunder (som ikke er hemmelige) inkluderer IF, Norges idrettsforbund og Finans Norge.