Forsker med mobilspill

Forsker med mobilspill

Big data fra skreddersydde mobilspill gir ny innsikt i impulsivitet og risikofylt adferd.

Spill og lek, om det er på datamaskinen, mobilen eller ute i det fri, er ikke bare viktig for trivselen, det er også et læremiddel for personlig utvikling.

Nå har en gruppe forskere oppdaget at nøye utviklede mobilspill kan gi unik innsikt i forskning innen psykologi og nevrovitenskap, blant annet med hjelp av analyse av store datasett som blir samlet inn via spillene, melder BBC.

Crowdsource-laboratorium

Med applikasjonen - eller snarere "spillpakken" - «The Great Brain Experiment», tilgjengelig fra App Store og Google Play, kan mobilbrukere teste sin egen impulsivitet, oppmerksomhet, hukommelse og beslutningsprosesser og samtidig lære litt om nevrovitenskap.

- Hvert enkelt av disse spillene er et seriøst, vitenskapelig eksperiment, sier forskeren Peter Zeidman fra The Wellcome Trust Centre for Neuroimaging ved University College London til BBC.

Eksempelvis skal det «Fruit Ninja»-lignende spillet «Am I Impulsive?» der spilleren skal knuse frukt som faller ned fra et tre, finne ut av hvor impulsiv brukeren er. Spilleren skal nemlig bare knuse den ferske frukten, og la den råtne og brune frukten falle i bakken.

- Evnen til å klare å holde tilbake fra en handling, det å prøve å ikke gjøre noe, er en veldig viktig menneskelig evne, og er noe vi ønsker å forstå bedre, forteller Zeidman.

Gjennom analyse av innsamlet data av hvordan spillerene klarer å la være å utføre en handling håper forskerene nemlig å forså hva som gjør at mennesker med forskjellige psykiatriske sykdommer eller nevrologiske problemer som for eksempel ADHD og schizofreni sliter med impulsivitet.

Ved å spille bidrar brukerne nemlig med data til forskningsprosjekt, med den opplagte fordelen er den potensielt enorme brukermassen. Data fra over 16.000 aktive spillere er dessuten gransket mot lignende eksperimenter utført i laboratorium, og resultatene bekrefter at data fra spillpakken faktisk gir et statistisk sett robust resultat.

De første resultatene er tilgjengelige fra den vitenskapelige journalen Plos One , i tillegg til en undersøkelse om korttidshukommelse som er publisert i Journal of Experimental Psychology.

Anonym innsamling

Innsamling av data fra de fire spillene i The Great Brain Experiment er anonym, men applikasjonen er utviklet slik at spillere som utmerker seg kan få en melding som spør om de kunne være interessert i å møte forskerne for en kjapp hjerneskanning.

Applikasjonen er dessuten nylig utvidet med fire nye spill, blant annet spillet «Can I Predict the Future?».

Så langt skal omlag 93.000 ha installert applikasjonen, og data fra 65.000 analyseres i disse dager. Ifølge forskerene som står bak vil data fra spillene etter hvert kombineres med medisinske-, genetiske- eller livsstilsdata.

Mer informasjon om spillene finnes på thegreatbrainexperiment.com.

Les om:

Enterprise