- Første gang jeg tar over noe som fungerer

Skåningen Jimmie Carling er ny sjef i Ework Norge.

Publisert Sist oppdatert

Jimmie Carling er ny sjef i Ework Norge. Han begynte 1. september i år, men har jobbet i Ework siden 2004.

Siden han begynte i selskapet har Carling jobbet ved flere av kontorene. Han begynte Ework-karrieren i Lund i Sverige, før turen gikk til Danmark for å bygge opp satsningen der. Deretter opprettet han Eworks nye kontorer i Gøteborg før han nå har landet i Oslo.

- Det er første gangen jeg tar over noe som allerede fungerer, sier den nye Norgessjefen lattermildt.

Men selv om det kanskje ikke er mye som må «fikses» ved Oslo-kontoret, gleder han seg til å ta den norske avdelingen enda høyere. Carling har vært sentral i mange av de største avtalene Ework har gjort i Norden og har store ambisjoner for norgeskontoret i tiden fremover.

- Jeg tror jo at jeg tilfører et driv. Jeg er en person som har det litt vanskelig for å sitte stille, sier han på mild Skåne-dialekt.

Samler de små

Med ny sjef kommer nye planer. Ework vil forandre hvordan konsulent-bransjen fungerer i Norge, og vil gjøre det enklere for selskapene å kjøpe de rette konsulenttjenestene.

Dette skal gjøres ved å være innkjøpsmegler på kvalitet, kompetanse og pris. Eworks vil la de små og mellomstore konsulentselskapene komme til ved å plassere seg mellom kunde og leverandør. Selskapet skaffer konsulenter og det administrative for kunde og konsulent.

- Det handler om å finne rett kandidat til oppdraget. det er effektivt, og sparer kunden for mye tid og penger, forteller Carling.

Han forteller videre at denne modellen også er bra for de små konsulentselskapene, som lar dem komme litt frem og gir mulighet til å bli med på de store og spennende rammeavtalene, som for eksempel med NAV og Skatteetaten her i Norge. Det er avtaler som det kan være vanskelig for de litt mindre konsulentselskapene å lande på egen hånd.

Det er jo veldig mange dyktige folk som jobber i de små selskapene eller som har startet for seg selv. Det krever tross alt en dose mot å starte eget foretak. Da kan det være kjekt å delta i de store, prestisjebringende prosjektene.

Modellen har vært på plass en stund i Sverige allerede, og veksten tyder på at det fungerer. Der er Ework et av de største konsulentselskapene.

Nytt konsept i Norge

Ework jobber tett med kundene, og sitter hos flere av dem i deres egne lokaler. Kunden mottar jevnlig detaljerte rapporter, og opplever ifølge Marisei at de får bedre kontroll internt både på kostnader, kompetanse og kontraktbetingelser.

- Vi har jo sett flere eksempler på kunder som ikke har hatt kontroll på hvor mange konsulenter de har inne eller som har mangel på helhetlige avtaler, sier Carling.

Den nye modellen skal jo gi kunden full og enkel oversikt over konsulentinnkjøp og avtaler. I tillegg er det ikke alle kundene som er it-eksperter eller i det hele tatt vet hva de skal spørre etter. Der kommer Ework inn.

- Jeg liker å utforske områder der kundene ikke vet de har problemer, legger Carling til.

Den nye Ework-sjefen har store planer for Norge. I tillegg til den nye tjenestemodellen ser han på muligheter for å åpne kontorer i Bergen og Stavanger. Særlig sistnevnte frister, med de store selskapene relatert til olje og gass-bransjen.

- Vi har jo ambisjoner om å sette opp kontorer lokalt, for å være nær kunder og konsulenter. Det gjør vi proaktivt, vi lar alle treffe alle. Resultatet er «win-win-win», avslutter han.