Fra Live-søk til Kumo?

Fra Live-søk til Kumo?

Ryktene går om at Windows Live Search skal få nytt navn og ny start. Kumo kan være et stikkord.

På flere nettsteder har det gått rykter om at Microsoft vurderer et nytt merkenavn for Microsoft Live Search, melder Cnet.

Siste nytt er at Liveside.net kan melde om at Microsoft nå har registrert domenet Kumo.com og via det dirigerer trafikk til en intern testside. Det spekuleres i hvor vidt dette er det nye navnet.

Ikke spikret i stein

Ordet er japansk, og betyr sky eller edderkopp – sistnevnte et begrep ofte referert til i forbindelse med søkemotorers innsanking av informasjon på nettet (som i web spider eller web crawler) og førstnevnte som et av de «hotte» internettbegrepene om dagen.

Ifølge en Techcrunch-rapport som siterer en intern kilde i selskapet, er det forventet at det nye merkenavnet vil dukke opp tidlig neste år.

Ifølge den samme rapporten er det få folk hos Microsoft som vet konkret hvilket navn valget har falt på, og om det så skulle være Kumo som er mest aktuelt for øyeblikket, er navnet uansett ikke spikret i stein foreløpig og kan dermed fortsatt endre seg.

De to andre navnalternativene som har vært aktuelle skal ifølge Zdnet.com-bloggen til Mary-Jo Foley være Bing og Hook, men begge disse to er opptatt. Zdnet.com-bloggen påpeker samtidig at det ikke klinger like bra å på engelsk si «kumo it», «bing it» eller «hook it» som «google it».

Mye på gang

Til tross for at navnet Kumo ikke nødvendigvis blir det nye merkenavnet, er det like fullt mye som alt i alt tyder på at Microsoft har bestemt seg for å ta nye grep i søkeverden.

For ikke lenge siden beinflørtet selskapet med Yahoo. Men i forrige uke sa Steve Ballmer at flørtingen med Yahoo definitivt er slutt. Iløpet av flørtingen har Microsoft imidlertid kapret Yahoos direktør for Search Technology, Sean Suchter, som skal få ny arbeidsplass på Microsofts Silicon Valley Search Technology Center – og som skal jobbe med nettopp «Live Search.»

Dette kommer i tillegg til selskapets strategi med norske Fast og etablering av flere søkesentre i Europa tidligere i høst.

Splitt?

Hos Techcrunch.com spekuleres det i om Microsoft vil splitte nettsatsingen i to: Live som den sosiale nettverksportalen hvor du styrer med epost, kalendere, foto med mer, mens søk altså som eget merkenavn.

Microsoft har offisielt erkjent at selskapet må gjøre noe med Live Search-merkenavnet, men har ikke kommentert hva dette innebærer og heller ikke når det vil skje.

Les om:

Enterprise