Fremtidens it-ledere må mestre retorikk

Fremtidens it-ledere må mestre retorikk

Evnen til å overbevise og argumentere blir en avgjørende egenskap for it-ansatte.

Harde fagbøker om ITIL og systemarkitektur bør få selskap av Aristoteles’ ”Retorikk” i it-sjefens bokhylle. It-ledernes behov for å mestre kommunikasjon vil øke i takt med informasjonsteknologien strategiske betydning for virksomheten.

- It-ledere skal kunne formidle hva forretningssiden får ut av ny teknologi. Og det krever kommunikasjonsferdigheter, sier Jacob Schächter til Computerworld Danmark.

Han jobber til daglig som markedssjef i IBM, men holder også på med en masterutdanning for it-ledere på IT-Universitetet i København.

LES OGSÅ: Slik lykkes it-sjefen

Utfordringen er at interessen for kommunikasjon ikke står så høyt på it-studentenes ønskeliste.

Ifølge Mathias Grüttner fra selskapet Rhetorica er studentene redde for å bruke for mange krefter på fag med litt mykere profil. De frykter nemlig at potensielle arbeidsgivere ikke vil sette pris på de myke verdiene.

- Det blir et dilemma når it-sjefen faktisk gjerne vil ha disse ferdighetene, sier Grüttner som også er gjesteforeleser på IT-Universitetet (ITU).

Studieleder Bo Svarre Nielsen ved ITU bekrefter dette overfor Computerworld Danmark:

- Vi snakker løpende med it-direktører for å tilrettelegge utdannelsen, og de legger stor vekt på at fremtidige ledere skal kunne formidle et budskap, sier Svarre Nielsen.

LES OGSÅ: Web 2.0: It-sjefen mister kontrollen

Også analyseselskapet Gartner oppfordrer it-organisasjonen til å styrke kommunikasjonsferdighetene. Over store deler av verden er nemlig it-avdelingen i gang med transformering fra en supportrolle til å bli en aktiv medspiller i forretningsmessige diskusjoner.

Bo Svarre Nielsen forsøker å møte utfordringene ved å inkludere kommunikasjon som et fagområde i masterutdanningen for it-ledere. Og det dreier seg ikke om et kjapt kurs i presentasjonsteknikk.

- Det er naturlig om vårt universitet dykker litt dypere ned i teorien, sier han.

Les om:

Enterprise