Gartners resept for ruskevær

Gartners resept for ruskevær

KRONIKK: Lysene er slukket, kameraene slått av og reklameplakatene rigget ned. Cannes består, men it-folket har forlatt åstedet for i år.

Årets Cannes-happening med Gartners konsulenter i de fleste ledende roller, bar preg av å fremstå som en påkostet Indiana Jones-film, der de amerikanske Gartner-heltene ordnet opp og viste vei. Scenevant bladde de seg gjennom sine powerpoints i høyt tempo, mens de svingte pisken og skisserte opp målbilder og fremtidscenarier til en eksklusiv forsamling bestående av 2900 av Europas ledende it-profesjonelle.

I forhold til folketallet er forøvrig vi nordmenn godt representert. Nesten 10 prosent av deltagerne snakket vårt morsmål. Slik har det vært i mange år - når Gartner blåser i gjallarhornet, stiller vi opp.

På beste Hollywood-vis var symposiet preget av en sterk åpning, etterfulgt av en del glimrende enkeltpresentasjoner, samt enkelte tidstyver med presentasjoner der selvfølgelighetene stod i kø. Det hele ble rundet av med et party ekstravaganza en filmpremiere verdig. Som bakgrunnskulisse, kanskje for å minne alle om at det bærer mot dårligere tider, øste regnet ned i stadig striere strømmer etterhvert som uka skred frem.

Imponerende regi

Det slår meg hvor gjennomført profesjonelt alt er lagt opp, og hvor godt den gamle gründer Gideon Gartner tenkte. Det er umulig å ikke bli imponert over regien og forretningsideen bak det hele. Gode tanker og ideer sås, utvikles og modnes gjennom året i konsultasjoner med mer enn 60.000 kunder, blant disse er alle de toneangivende leverandørene. De beste ideene presenteres så på ulike Gartner Symposium verden rundt i et slags omreisende sirkus.

Vi er i realiteten vitne til en formidabel styrkedemonstrasjon, der Gideons elever bevæpnet med bransjens kanskje beste powerpoints, leverer en anselig mengde gode råd og bedriver simultan informasjondumping i inntil ti parallelle spor over fire dager. Det hele fremstår som et slags gigantisk ikt-koldtbord, - ingen får med seg alt, alle får med seg noe.

Hva var så årets høydepunkter?

I år skulle man kikke usannsynlig dypt i rødvinsglasset for å gå glipp av meldingen om at den finansielle nedturen vil medføre at det vil bli knallhard fokusering på kostnadseffektivisering i 2009-2010. I følge Gartner Groups beste hoder vil områder som virtualisering, Business Intelligence og outsourcing derfor bli viktig fremover. De fleste norske it-ledere nikker nok til dette, de har allerede gjort mye innen disse områdene, og Computerworlds lesere har lest om disse temaene i flere år.

Innovasjon

Mer oppsiktsvekkende var det nok å høre at Gartner introduserer innovasjonsevne som et must for å overleve fremover, og foran 2900 deltagere fremheves det at innovasjon som åpen prosess seiler opp som en viktig måte å effektivisere virksomheten på. Oppfordringen til de ikt-ansvarlige var å se på dette som en mulighet – les Innovativ Kreativ Tenkning i 2009!

Sosiale communitybaserte verktøy ble også trukket frem som et område hvor det vil skje mye spennende i tiden som kommer. Deltagerne ble i klare ordelag oppfordret til å komme i gang med konkrete prosjekter så fort som mulig. Andre spådommer var på typisk Gartner-maner en smule kontroversielle, ikke minst var påstanden om at 60 prosent av dagens it-lederne ikke vil overleve de neste tre årene, drøy kost for enkelte. Et viktig poeng er at fremtidens ikt-ledere er nødt til å tenke som forretningsledere.

Det var tydelige tegn på at også Gartner Group var skremt over finanskrisens størrelse og fryktet konsekvensene. Mens de senest i uka før konferansen uttalte at it-markedet var enda sterkere enn Gartner trodde, og regnet med fortsatt vekst i perioden fremover, varslet de fra scenen i Cannes tilnærmet nullvekst eller regelrett nedgang neste år. Så var da også et av rådene de gav sine kunder å vente seks måneder med å investere, fordi alt trolig ville bli billigere. Det sier seg selv at slike råd, uttalt av viktige påvirkere som Gartner analytikerne jo er, unektelig bidrar nettopp til den stoppeffekten de frykter, og som igjen gir negativ dominoeffekt i hele økonomien. Det hele blir en slags selvoppfyllende profeti, og ute regnet det bøtter og spann.

Skuffelser

Årets skuffelse var leverandørtorget, - på utstillingsgulvet var 12 av 40 utstillere telekomoperatører. Bortsett fra FAST og Tietoenator var det få kjente navn for en norsk programvareelsker. Viktige aktører som SAP, Microsoft, Oracle, SUN og IBM glimret med sitt fravær. Hadde de ikke funnet det bryet verd å stille opp? Merkelig, siden Gartner Group har et aktivt kundeforhold til svært mange av de toneangivende aktørene.

Visste du forresten at Gideon Gartner, som i 1979 forlot IBM for å bygge opp Gartner Group, allerede i 1993 solgte seg ut og red videre vestover på jakt etter nye jaktmarker? I dag sitter han - tro det eller ei - som stor aksjonær i konkurrenten Forrester Research. Gartner Group på sin side er i dag børsnotert, men største eier har de siste åtte årene vært det velrenommerte ventureselskapet Silver Lake Partners. Bak dette selskapet finner vi forøvrig noen av ikt-bransjens absolutt største stjerner. Det er slett ikke bare Hollywood, men også Silicon Valley som favner bredt!

Med varme hilsener, Truls

Truls Berg er en av Norges mest kjente it-profiler. Han har gründet ti virksomheter, deriblant Component Software, Comperio, Movation og Innovate, og har også profilert seg som leder i Dataforeningen. Truls Berg har sterke meninger om it-industrien, både i Norge og internasjonalt. Disse deler han månedlig med Computerworlds lesere.

Les om:

Enterprise