Google avslører våre søk

Google avslører våre søk

En ny tjeneste lar deg skreddersy statistikk over søkeord i Norge og resten av verden.

En ny søketjeneste for Googles egne søk lar deg finne ut av hvem som interesserer seg for hva - både i forskjellige deler av Norge og i hele verden.

Søker nordlendinger mer sex enn sørlendinger? Er folk på Østlandet mer interessert i Iphone enn vestlendinger? Er det kun Oslo-folk som søker etter Gucci?

Alle disse svarene kan du få ved å besøke Google Insights for Search.

Vi mistenkte det selvsagt fra før, men det stemmer godt at både hardrock og sauna er mer populært i Finland enn i Norge.

Du kan også bruke tjenesten til å se populariteten for ulike evner og søkeord over tid. For eksempel er det færre som søker på Windows Vista i dag enn på samme tid i fjor.

Linux-distribusjonen Ubuntu har derimot en stigende popularitetskurve.

I tillegg til å presentere søkeresultatene som en graf, viser også Google Insights hvilke land som har størst interesse for søket eller hva som finnes av relaterte søkestrenger.

For «Ubuntu» ser vi for eksempel at folk søker mest på «ubuntu linux», «ubuntu server» og «ubuntu download». Enda morsommere syntes vi det var da vi så at for søket pc, kommer «pc world» opp som tredje mest populære søkestreng.

Ved å avgrense søkene etter kategori kan du også se de mest populære søkene i stigende rekkefølge, for eksempel søk etter kjendiser, bilmerker eller nettlesere.

Ifølge Google Insight er eksempelvis Honda langt mer søkt på (ettertraktet?) enn Mercedes, og paintball mer populært enn hest (!)

Mulighetene for hva slags statistikk man kan grave frem er så og si uendelig.

LES OGSÅ: En billion webadresser

Tjenesten gir både et nyansert og underholdende bilde av brukernes søk i verdens største søkemotor og kan være et særdeles nyttig verktøy for både bedrifter, organisasjoner og studenter.

Her starter du selv Google Insights for Search

Les om:

Enterprise