Google beklager datalekkasje

Google beklager datalekkasje

Legger skylden på menneskelig feil for tabben.

Google legger seg nå flate etter å ha sendt potensielt sensitiv forretningsdata til brukere av sin forretningsliste-tjeneste forrige uke, skriver Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.

Selskapets Local Busines Center lar bedrifter lage en liste til Googles søkemotor og kart-applikasjoner, samt legge til bilder, kuponger eller fotografier. Google kan så gi data som hvordan kundene fant listene, hva de søkte på samt data på hvor folk som søkte opp kjørebeskrivelsen til bedriften befinner seg.

Feilsendte rapporter

Google sender ut rapporter til de som er påmeldt. Men tidlig forrige uke sendte Google rapportene til tredjepart ved en tabbe. Tabben fikk konsekvenser for tusenvis av over en million kundene som bruker tjenesten.

- Kort tid etter å ha sendt nyhetsbrevet til en andel av våre brukere forrige kveld, fant vi ut at noen av epostene hadde vedlagt statistikk for feil selskap. Vi stoppet umiddelbart sendingen av flere eposter og undersøkte saken, som viste seg å være forårsaket av en menneskelig feil da nyhetsbrevet ble satt sammen, sier Google i en uttalelse, der de også beklager og lover å fikse opp i rutinene.

Søkemotor-øl

Folk som fikk feil eposter, publiserte informasjon om hendelsen, ettersom de skjønte det var noe uheldig på gang. For eksempel fikk internett-konsulenten David Dolka fra Chicago listene til en restaurant i Tennessee med hjemmebrygget øl.

- Min først tanke var at dette potensielt var en slags vits fra noen ved Google, ettersom det handler om øl – som er en historisk fleip i søkemotoroptimaliseringsmiljøer, skriver han i sin blogg.

I dataene stod det blant annet antall ganger Bosco hadde dukket opp i Googles lokalsøkresultater, antall ganger restauranten hadde mottatt klikk og antallet oppfølgingsklikk på nettsiden.

Les om:

Enterprise